Nu sætter vi ekstra pris på butikkens chef
Slaget om dagligvarekunderne vindes i butikken.
Det ved vi godt alle sammen. Men det giver altid mening at minde om det - igen. Og igen.
Nok så skarpe strategier udtænkt med dyr konsulenthjælp på hovedkontorer, markant og moderne markedsføring og klare koncepter falder til jorden, hvis ikke kunderne får det, som de forventer, når de køber ind - og allerhelst mere end det.
Det er nemlig ude i butikkerne, at varen skal leveres. I den allermest bogstavelige forstand.
Det er der, kunderne skal føle sig godt behandlet og tilpas, når de samtidig får alle de varer med sig hjem, der står på indkøbssedlen. (Og så må de gerne købe lidt flere, når de nu alligevel er der). Kvaliteten er i top hele vejen igennem, fordi den halvrådne banan er fjernet, og alle afdelinger, hjørner og afkroge i butikken tilsvarende trimmet.
Det lyder lettere, end det er. For faktisk skal der temmelig mange talenter til for at få det hele til at spille i butikken, ikke mindst i en periode som nu med beskæftigelsen i top.
Derfor er den gode købmand, varehuschef, butikschef og uddeler guld værd for en kæde. Så meget, at det giver ekstra god mening at uddele priser til de allerbedste. Så det gør vi.
Dansk Handelsblad er sammen med to stærke partnere i Dansk Erhverv og en af landets største erhvervsskoler, ZBC, om at videreføre Danish Retail Award, der i år bliver uddelt for niende år i træk til "Danmarks bedste og mest nytænkende butiks- og varehuschefer".
1. oktober får de tre vindere priser og sejrsbuketter i de fornemme omgivelser på den gamle Børs-bygning, som Christian den 4. fik bygget på Slotsholmen i København.
En af sidste års vindere, varehuschef Morten Nyholm fra Føtex i Husum, giver årets nye vindere nogle ord med på vejen. Og senere samme måned er der afgang til en hæsblæsende studietur til eksempler på cremen af international detailhandel - i år i Shanghai.
Men før vi når så langt, er der en vigtig dato, man skal mærke sig som kæde eller andre med lyst til at indstille kandidater til prisen. Den 14. juni er sidste frist for begrundede indstillinger til prisen.
Gør noget ud af indstillingen. Den gavner kandidaten. Og bring endelig en kvinde i spil, for dem har der ikke været mange af i kandidat-felterne tidligere.
Længere inde i denne udgave af Dansk Handelsblad er der flere informationer om, hvor og hvordan man indstiller sin favorit-butikschef.
Man kan ikke komme uden om, at kravene til lederen af en dagligvarebutik er steget i de senere år. Kvalificeret lederskab og styr på økonomien er ikke nok. Nu står de også i frontlinjen, når det handler om at udvise social ansvarlighed.
For mange af dem er det imidlertid slet ikke noget nyt, for mange butikker har længe praktiseret ideen om det rummelige arbejdsmarked med ansættelser på alternative vilkår for grupper af medarbejdere, der ikke lige matcher almindelige krav.
Og flere ansvarligheds-tiltag dukker op. I mange butikker gør man ekstra meget ud af at nedbringe madspild med lokale initiativer, og med hele klima-dagsordenen er paletten udvidet kraftigt.
Det er langt fra alle aspekter af klima-problematikker, som en butikschef kan gøre noget ved lokalt, men det er ikke det samme, som at man slet ikke kan gøre noget.
For at vinde Danish Retail Award 2019 skal man som butikschef "have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken – eksempelvis inden for bæredygtighed, CSR, uddannelse, teknologi, e-handel mv.", hedder det om kriterierne for at vinde.
Vi glæder os til at se et stærkt kandidatfelt!