Nu ruller nethandelen!
Er Internettet blot et modelune, der passerer, og så vil forbrugerne igen foretrække handle i fysiske butikker?
Det er der tilsyneladende nogle i vores branche, der mener.
Engang var der også nogle, der mente, at man ikke kunne få kunderne til selv at gå og samle varerne ind, men for altid ville betjenes ved en disk. Og da de første discountbutikker åbnede i Danmark for snart 40 år siden mente mange, at de ikke havde nogen gang på jorden. Sådan nogle papkassebutikker ville ingen handle i. I dag gør halvdelen af danskerne det som bekendt.
Jeg tror, at vores branche står over for omfattende forandringer, og at den om nogle få år ikke vil ligne, hvad den var i går. Digitaliseringen er i fuld gang, måltidsløsninger og ude-spisning i fuld fremdrift – og nethandelen nærmer sig med hastige skridt sit gennembrud.
Vi kan se på en markant vækst i vores salg på Coop.dk Mad, og jeg deler også gerne resultater af forbrugerundersøgelser, vi har foretaget. En undersøgelse fra Coop Analyse viser, at 15 procent af danskerne har planer om at købe dagligvarer på nettet inden for det næste år. I samme undersøgelse siger 17 procent, at de forventer at købe størstedelen af deres dagligvarer på nettet i løbet af de kommende to år.
Den største forhindring for, at handelen med dagligvarer på nettet når et to-cifret milliard-beløb inden for en overskuelig fremtid, er, at kunderne prøver det og får en god oplevelse med det. Når man har oplevet bekvemmeligheden ved at få leveret varerne til døren, uanset om man bor i parcelhus i Randers eller på 4. sal i Rødovre, så er en afgørende barriere fjernet. Med op til 20 procent flere kunder pr. uge får flere og flere i øjeblikket den oplevelse, at det er bekvemt, prismæssigt overkommeligt og kvalitetsmæssigt i orden.
En anden grund til, at jeg tror, at nethandelen vil vokse, er, at den mest knappe ressource for mange forbrugere er manglen på tid. I et forsøg fortaget af Coop Analyse har man målt, hvor lang tid det tager at handle fysisk i butikken sammenlignet med at handle på Coop.dk MAD. Resultatet var tydeligt. Ved indkøb af 50 varer sparer man 38 minutter.
Jo flere, der får en god oplevelse med at købe dagligvarer på nettet, jo større og jo hurtigere vækst vil vi opleve.
Men konkurrerer vi ikke bare med os selv – og tager omsætning fra vores egne butikker?
Det gør vi selvfølgelig til dels. Men jeg tror jo på, at vi kan udvide det samlede danske dagligvaremarked ved at tilbyde vores kunder nye og bedre oplevelser. Her kan nettet også bidrage, bl.a. fordi det giver mulighed for at skabe mere nicheprægede ”butikker-i-butikken”. Eksempelvis kan vi på Coop.dk Mad se stort salg af økologiske, veganske og fri-for varer. I august kom 34 procent af omsætning fra økologiske varer, 4 gange så højt som gennemsnittet i de fysiske butikker.
Men det afgørende er, at hvis ikke vi er på online-markedet, så siger vi nej til en spændende udvikling og overlader en stadig større del af markedet til andre. Og så kan det komme til at gå os som dem, der holdt sig til disk-betjente butikker og dem, der afviste at gå ind i discount.
Så en stilfærdig opfordring til alle vore gode kolleger i branchen: Kom med ud og leg! Det kan nok koste noget at komme i gang. Men hvis ikke man kommer i gang, kan det blive meget dyrere. Så pas på med at lytte for meget til ældre konsulenter og tilbageskuende topchefer.