Nu, nu, nu kommer e-supermarkedets gennembrud

14. okt 2016 -
This describes the image
Ansvarshavende redaktør på Dansk Handelsblad Jesper Veber Knudsen Foto: Ulrik Samsøe Figen

 

På Dansk Handelsblad har vi skrevet om e-handel med dagligvarer rigtigt, rigtigt mange gange.

Helt tilbage fra den gang den korte københavnske kæde ISO gjorde sig de første dyrekøbte erfaringer med en spritny og uprøvet salgskanal.

Det var i 1998, og navnet ISO Telekøb lyder da også som noget fra meget gamle dage.

Ikke så få gange har artiklerne handlet om, at det var et fænomen, der fik langt mere opmærksomhed, end det faktiske omfang berettigede.

Her i slutningen af 2016 kan der imidlertid være grund til at tro, at et egentligt gennembrud kunne være lige om hjørnet. Langt om længe.

Fakta: Den årlige omsætning har rundet den første mia. kr. - med kurs mod nummer to. Og jo, der er fortsat en pænt tocifret vækstprocent i det segment. Der er også kommet mange flere betydelige aktører til bare det seneste års tid - med hver deres forretningsmodel og tilgang til markedet.

Alene det samlede markedsføringstryk fra konkurrerende net-supermarkeder på jagt efter den størst mulige bid af kagen må få flere til at prøve det af.

Samtidig er danskerne blevet så e-handelsvante, at det skulle være mærkeligt, hvis indkøb af dagligvarer fortsat skal være en slags ø, hvor det kun er de rigtige butikker, som dur for det store flertal.

Selv hvis kun 33 pct. af de hjemlige forbrugere føler sig klar, er det samtidig en velstillet tredjedel, som hænger sig mindre i priser end gennemsnittet.

Alt i alt er det altså på nuværende tidspunkt næsten risikofrit at spå en (fortsat) stor vækst i online-dagligvarehandelen i de kommende år.

Men kan man så også tjene penge på det?

I Dansk Supermarked, som i parentes bemærket måske er den største online-detaillist herhjemme, har man hele tiden afvist at gå ind i fødevarer på nettet med den begrundelse, at der ikke er penge i det. Det synspunkt er bl.a. baseret på uafhængige internationale analyser, vi også her på bladet har haft fat i.

Men hvis ikke man kan tjene penge på det, hvorfor hulen så overhovedet beskæftige sig med det?

Lige så stor interesse, som Coop - der har et e-supermarked - har i at tale fænomenet op, lige så stor interesse har Dansk Supermarked - uden et e-supermarked - i at tale det ned.

Til grund for ethvert regnestykke ligger der imidlertid nogle bestemte præmisser.

Men hvad så, hvis de forudsætninger ændrer sig?

Lønsomheden i e-handel med dagligvarer handler bl.a. om tilstrækkeligt volumen - og det dyreste stræk på varens vej ud til forbrugerne har hele tiden været ”the last mile”, som på dansk er blevet lidt kortere med ”den sidste kilometer”.

Danske lønninger ligger i den absolut høje ende, og derfor er der ikke mindst her i landet brug for smartere løsninger, der tager toppen af omkostningerne i distributionen.

Kan hi-tec-løsninger som for eksempel droner eller selvkørende varebiler ændre på regnestykket, så det går i plus? De bliver i hvert fald prøvet af for tiden i andre lande.

Eller det stik modsatte: En udpræget lo-tec-løsning som Rema 1000s Vigo.dk, der får premiere sidst på måneden?

Det eneste smarte nye i det system er tilsyneladende den app, som får det hele til at fungere og parrer indkøber og transportør med den endelige aftager.

På den måde er både investeringer og faste omkostninger begrænsede - og en positiv bundlinje måske lettere at nå. Vi følger det alt sammen på Dansk Handelsblad.

Opdateret 10. nov 2020