Netto siger nej til kopier
Det er dejligt at være detailhandler. Der er en evigt brændende platform, og i bund og grund er vi alle jo ydmyge tjenere for de danske forbrugere. Hver dag udkæmper vi en hård kamp og lægger mange timer i at kunne give danskerne gode kvalitetsvarer til de absolut bedste priser. Men vi vil gerne gøre endnu mere for at tjene de danske kunder. Det gør vi i Netto med for eksempel økologi, convenience, Løgismose og nok de bedste medarbejder i dansk detailhandel.
Derudover har vi også en mission om, at alle kunder skal have råd til gedigne, designede og funktionelle kvalitetsvarer til hjemmet – de såkaldte spotvarer/nonfoodvarer. I Netto sælger vi rigtig mange af den type varer, og selvfølgelig skal varerne, udover at være god kvalitet, også være af et holdbart og enkelt design. Vi har derfor i mange år fulgt en skandinavisk inspireret designlinje, som er et minimalistisk design kombineret med gode funktionelle muligheder. Med lige netop disse kvaliteter er den skandinaviske genre af nonfoodvarer blevet verdenskendt, og produkter fra en virksomhed som IKEA er rundt om i verden nærmest blevet synonyme med nordisk enkelhed og funktionalisme.
Følger man med i dagspressen, har man kunnet læse, at nogle designere og designvirksomheder har ment, at nonfoodvarer i supermarkeder og discountbutikker i nogle tilfælde designmæssigt er kommet for tæt på et originalt design, og at de dermed opfatter det som en krænkelse af designmæssige rettigheder. Det gælder både Netto og andre konkurrerende detailhandlere, som de seneste måneders mediefokus viser.
Ligeså gerne, som vi i Netto vil bruge den skandinaviske designretning, ligeså klart har det også været for os fra begyndelsen, at det skal ske i fuld respekt for designere og nordiske designvirksomheder. Én ting er at følge en særlig stilretning, noget andet er at tyvstjæle rettigheder fra andre virksomheder. Det sidste tager vi klart afstand fra.
Derfor har vi i Netto her i efteråret sendt et brev til alle vores nonfoodleverandører, hvor vi endnu en gang meget klart har pointeret, at vi ikke accepterer kopiering af hverken design eller virksomheders designmæssige rettigheder.
Som én af de ledende aktører på det danske dagligvaremarked skal både vores kunder og samarbejdspartnere kunne have tillid til os. Det omfatter selvfølgelig også, at vores leverandører ikke må give sig af med at kopiere designs, som andre måtte have fundet på. I Netto vil vi gerne tilbyde vores kunder inspiration gennem sloganet ”En ny verden hver uge” med nonfoodvarer i god kvalitet, både designmæssigt, teknisk og funktionelt. Vores klare forventning er derfor, at vores leverandører kan leve op til dette – uden at kompromittere andres designs.
På samme måde bør designere naturligvis også udvise omhu. Har man som designer bidraget til at gøre den danske eller nordiske designarv endnu større, bør man selvfølgelig nyde beskyttelse for sit bidrag og ikke se sit livsværk kopieret. Er man som formgiver i stedet selv producent af varer af et generisk design, som ligner noget, vi og andre i detailhandlen har solgt igennem mange år, kan man ikke siges at have udvidet vores fælles designarv eller udvist en bemærkelsesværdig innovationsevne, hvorfor man må forvente at konkurrere med de danske dagligvarebutikker, som ønsker at tjene sine kunder.
I Netto vil vi sikre, at vi mestrer denne balance. Samtidig vil vi fortsætte med at tilbyde vores kunder skandinavisk inspirerede varer i moderne design til en god pris. Det er nemlig Netto. Ganske enkelt.