Når Linkedin bliver mere end rygklappernes favoritmedie
Opdateret 1.11
Indrømmet: Som en del af den gamle mediebranche har jeg et lidt anstrengt forhold til nye sociale medier. Nogle af dem i hvert fald.
Det er der mange og meget forskelligartede årsager til. Og de vigtigste er IKKE, at de løber med en bid af vores annonceindtægter. For det gør de jo.
Men det aspekt medvirker kun til at holde os oppe på tæerne i bestræbelserne på at få opdateret og udviklet vores egen forretning. Nej, det er først og fremmest alle klicheerne, banaliteterne, rygklapperiet, gentagelserne og de perspektivløse selvpromoveringer på indholdssiden, der trætter i længden.
Mange - både private og virksomheder - ville gøre sig selv og andre en tjeneste ved at udøve mere selvkritik på de sociale medier og fordre kvalitet på samme måde, som de er vant til at kræve af andre (som f.eks. deres leverandører).
Jeg har et særligt had-kærlighedsforhold til business-Danmarks svar på Facebook, Linkedin.
På den ene side indgår vi som den ene (og svagere) part i en slags tvangsægteskab. Men Dansk Handelsblads helt uundværlige tilstedeværelse på Linkedin er blevet en succes.
Vi kan konstatere, at tilslutningen er vokset over al forventning - og at dele af bladets indhold dermed når ud til en meget bredere skare end vores eget kernepublikum.
Mens jeg skriver disse linjer, har vi 12.359 følgere på Linkedin, og der kommer hele tiden nye til. Til sammenligning har et af de største erhvervsmedier, Jyllands-Postens Finans, samme dag 8.645 følgere.
Vi er også glade for Linkedin som en kilde til gode historier. Ikke mindst når det gælder jobskifter. Både, når der bliver hyret og fyret, dukker der nyt op. Om de involverede virksomheder ønsker det eller ej.
Samlet set finder jeg trods alle forbehold tilstrækkeligt med spændende indhold på Linkedin til, at det er et mere oplysende og underholdende sted at surfe rundt, end Facebook er.
I dag er vores egen brug af Linkedin helt ærligt temmelig primitiv. Med de begrænsede ressourcer, vi har til rådighed, bliver samtlige historier, der bliver lagt på vores website, også postet i samme form på Linkedin.
I en ikke alt for fjern fremtid vil vi ændre den måde, vi slår vores indhold op på, så det bedre matcher medie og formål.
Man kan dog også møde overraskelser på Linkedin. Lad mig kort nævne to af mine favoritopslag fra denne uge: Det første er hamrende useriøst, men får til gengæld point for en beundringsværdig mangel på forfængelighed:
En absolut uatletisk svensk journalist-kollega har under navnet "Eggmannen" lagt en dansevideo (sic!) ud. Ja, manden kan faktisk godt danse…
Det andet eksempel er mere direkte relevant for Dansk Handelsblads læsere:
Discountkæden Nettos topchef Michael Løve er tydeligt træt af den måde, som formiddagsbladet BT for nylig har læst et drama ind i to Netto-direktørers afgange på.
Senest under overskriften "Endnu en direktør forlader Danmarks største supermarkedskæde".
Det har fået ham til at lægge et hjemme-foto ud fra en afskedsmiddag i Nettos lederteam, der ud fra billedet at dømme har fundet sted i et omklædningsrum, hvor de kulørte lamper slås for at kompensere for en dårlig belysning.
(Men det var faktisk i en japansk restaurant, Hanzo i Købehavn, har jeg siden fået oplyst)
Af teksten fremgår, at begge de forhenværende, Anders Stengaard Leer og Brian Seemann Broe, deltager i rødvins-hyggen den eftermiddag sidst i oktober.
Sådan kan man selvfølgelig også bruge et socialt medie i dag.