Mærkevarer og online-bestillinger i fremtidens supermarked
I fremtiden får vi ikke færre supermarkeder, men de bliver mindre og vil fokusere på friske råvarer og frisk-tilberedt mad, som skal spises nu eller senest i aften.
De trivielle varer, vi ikke engagerer os særligt i, vil forsvinde fra hylderne. De står til gengæld pakket og klar til os til afhentning, når vi kommer. Det er f.eks. vaskemiddel, konserves og foder til kæledyr. Så kan vi koncentrere os om alt det spændende i stedet.
Der bliver mere plads på hylderne til f.eks. vin og kropspleje, som kunderne godt gider bruge tid på.
I storbyerne bliver den overskydende plads i supermarkedet desuden udnyttet til at lave arbejds- og møderum for de, der bebor byens rum i den normale arbejdstid, nemlig freelancere og studerende.
Sådan kan vi opsummere de strategier og konkrete koncept-butikker, de internationale supermarkedskæder arbejder med lige nu. Birch & Birch præsenterer det og meget mere på vores (næsten udsolgte, men du kan godt når det, hvis du skynder dig) fødevareseminarer her i maj.
Carrefour tester en butik, hvor de har halveret sortimentet af forarbejdede fødevarer. I stedet er det friske udvalg øget. Til gengæld har butikken et opsamlingspunkt, hvor man henter 15.000 trivielle varer bestilt online til hypermarkedspriser.
Ahold Delhaize kalder fremtidens supermarked for et spis-og-levércenter. Det vil sige butikker, der producerer frisk mad på stedet, og hvor man afhenter onlinebestillinger.
Konceptet er testet og ruller nu ud som franchise-model. Det er en butikstype på ca. 100 kvadratmeter, hvor de laver sandwich, snacks, smoothies, supper og varme måltider på stedet. Der er salatbar, og kunderne kan vælge mellem 1.500 slags brød, kager, salater, snacks og drikkevarer. Der er drive-thru for fodgængere, når de henter online-bestillingerne.
Jumbo og Spar i Holland svarer igen med at åbne helt små butikker med frisk mad og convenience. Filosofien er, at moderne kunder tager stilling til deres sult, når de er sultne.
Hvis disse europæiske trends breder sig til vores breddegrader, så har det mindst to konsekvenser:
For det første er det tydeligt, at de sidste produkter, der ryger af hylderne, er kædernes private labels. Derfor kan vi roligt se overgangen fra forarbejdede til friske fødevarer på hylderne som et frontalangreb på mærkevaren ude i butikkerne.
Faktisk kører Carrefour forsøg i to butikker, hvor de har taget alle mærkevarer ud af sortimentet. Det er da pudsigt, at det kommer, samtidig med at man formindsker sortimentet af forarbejdede fødevarer i butikkerne som helhed.
For det andet betyder det farvel til tanken om at levere onlinebestillinger af dagligvarer helt hjem til kunden. Alt lægges an til, at onlinehandel med de varer, vi ikke engagerer os i, foregår via butikkerne.
Albert Heijn har allerede udviklet indkøbslisten, der skriver sig selv. Den baserer sig på kundens normale indkøbsmønster. Kunden åbner en app, så er den aktuelle indkøbsliste klar, så hun bare kan sige “ja” til sit sædvanlige forbrug af dåsemakrel, kattemad og wc-papir med den sædvanlige frekvens, så står det klar i butikken, når hun kommer. Det bliver ikke nemmere.