Leder: Vækst, for fanden, vækst!

22. nov 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Normalt bander vi ikke her på bladet. I hvert fald ikke i spalterne.

Men når et af de mest ansete medier i verden, det britiske magasin The Economist, kan gøre det - så kan vi vel også en enkelt gang.

Jeg blev inspireret til banderiet af en forsideoverskrift på en otte år gammel udgave af The Economist, som jeg faldt over for nylig.

I et særnummer om den globale økonomis (s)tilstand to år efter finanskrisens udbrud lød budskabet nemlig i al sin enkelthed: Grow, dammit, grow!

Banderiet blev understreget af et forsidefoto af en næsten skaldet mand, der stirrede ondt op på sin meget beskedne hårvækst.

Det var ikke til at tage fejl af situationen: På det tidspunkt ledte alle med lys og lygte efter midler til at få sparket liv i en crashet verdensøkonomi.

Læs også: Erhvervsledere: Sådan skaber vi vækst i fremtiden

I en desperat situation ligger det ikke så fjernt at gribe til besværgelser. De kan faktisk være til lige så stor nytte som alle de mere traditionelle tiltag, der (heller) ikke virker.

Fornemmelsen af at være på en febrilsk jagt efter vækst i markeder, som har ualmindeligt svært ved at flytte sig, må ikke være ukendt i dagligvarebranchen.

Ser man på kurverne over omsætningsudviklingen hos flere af de store detailvirksomheder, så ligner Salling Groups kurve lidt en snegls vej op over en bakkekam, og Coop Danmarks kurve tipper endda nedad.

Store undtagelser er franchisefænomenet Rema 1000, e-supermarkedet Nemlig.com og Normal med de 'unormale priser'. Men Remas milliardvækst bliver i stort omfang hentet fra konkurrenterne.

Fraværet af en overordnet vækst af betydning har naturligvis optaget høj og lav i branchen, og derfor blev det fulgt med særlig interesse, da regeringens Vækstteam for handel og logistik mandag 19. november barslede med sit bud på, hvordan politikerne kan hjælpe til i de bestræbelser.

Læs også: Vækstrapport stiller krav til politikerne

Hele 24 anbefalinger er det blevet til fra teamet med velkendte ansigter for dette blads læsere, som Michael Løve fra Netto, Lisbeth Dalgaard, DSK og Meny, og Stefan Plenge fra Nemlig.com.

Det ville nok være for meget forlangt, at der et sted i det udmærkede stykke arbejde skulle ligge en fuldt færdig vækstopskrift, som alle bare kan gå ombord i.

Teamet har kun haft et halvt år til at komme ud med et resultat, og måske endnu vigtigere skulle der være konsensus mellem teammedlemmer, der til daglig er konkurrenter og derfor har modstridende interesser på flere punkter.

DSK kæmper f.eks. indædt mod hypermarkeder, som Netto-ejer Salling Group gerne ville lave nogle flere af. Dertil kommer endnu en begrænsning, fordi al snak om at pille ved skatter og afgifter var bandlyst i teamets afrapportering.

Læs også: Dagligvarefolk sætter tydelige aftryk i bred vækstrapport

Derfor har det naturligvis ligget mere lige for at nå til enighed om tiltag mod ydre fjender som obskure kinesiske e-handelsportaler eller bureaukratisk bøvl.

Der er imidlertid næppe mange af de berørte temaer i anbefalingerne, som ikke har været erkendt længe, debatteret grundigt - og har stået højt på lobbyisternes ønskesedler lige så længe.

Tag nu bare den dåsepant, som Slesvig-Holsten ikke opkræver af danskere - til gavn for grænsehandlen.

Om chancerne for at opnå lydhørhed hos politikerne er vokset med den officielle status, som væksteamets udspil nu har, er svært at sige. Men det kan da ikke skade.

Den politiske sæson er på vej ind i en kulmination, hvor det vælter ud med initiativer fra regeringen, hvor en finanslov er ved at blive forhandlet på plads - og hvor et valg hele tiden spøger i kulissen.

I den turbulente situation er der større risiko for, at der kommer nogle bolde i luften, som ikke lige bliver hentet ned igen. Men indtil videre har erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) taget pænt imod anbefalingerne. Til Børsen sagde han:

"I første omgang er det jo vækstteamets anbefalinger og ikke regeringens. Men vi er glade for at få dem, og jeg tror, at der er rigtigt mange af dem, som vi vil være enige i, og som vi vil forsøge at gennemføre".

Det bliver spændende at se, hvor langt han når.

Læs også: Analyse: Anbefalinger kan ende i glemmebogen

Opdateret 10. nov 2020