Leder: Hvem har brug for en telefonbog i dag?
Man skal have sikret sig grundigt med både ørepropper og solbriller med røgfarvede glas for ikke at have fanget, at et af tidens helt store temaer er digitalisering.
Set fra et helikopterperspektiv risikerer digitalisering let at blive et meget abstrakt og lettere truende fænomen. Noget, som politikerne kan holde taler om, at Danmark skal have noget mere af. Der er ikke altid lige mange kalorier på den form for digitaliseringssnak.
Bragt ned på et mere jordnært plan møder vi digitaliseringen hele tiden i hverdagen. Det er flere år siden, at det gamle tv-apparat blev ubrugeligt, og der opstår hele tiden nye digitale måder at betale og orientere sig på.
Et markant offer for den digitale forandringsbølge er den gode, gamle, håndledsforvridende telefonbog. En tyk moppedreng, der kunne samle støv - eller blive godt fedtet med æselører og det hele.
Med års mellemrum kom der nye, og man skulle så finde ud af, hvor man kunne tillade sig at smide den ud, fordi samlingen med lim i ryggen diskvalificerede den fra nogle papir- genbrugsordninger.
Nu er telefonbogen fortid. Personligt savner jeg den ikke, når jeg lige ved hånden har min mobiltelefon med mindst tre-fire forskellige muligheder for at finde det nummer, jeg har brug for.
Men vi har udelukkende taget en omvej omkring telefonbogen, fordi Dansk Handelsblads svar på den trykte telefonbog - det årlige opslagsværk Hvem er Hvem i dansk dagligvarehandel - også er på vej til at få en digital afløser.
Det vil absolut ikke være retfærdigt kun at se Hvem er Hvem som en telefonbog. Det er den også. Men først og fremmest rummer den en række oversigtsartikler og grafik, som gør det lettere at skabe sig et overblik over dagligvarehandelen i Danmark, dens aktører og de ansigter, der tegner virksomhederne.
Nu beholder vi alle de kvaliteter, der har ligget i Hvem er Hvem gennem årene - og sætter strøm til. Når f.eks. Stina Glavind har fået en plads i Coop Danmarks direktion, skal der ikke længere gå så lang tid, før det fremgår af Dansk Handelsblads oplysninger om både hende og Coop på Dansk Handelsblads kommende nye digitale vidensportal.
Og dertil lægger vi noget af det bedste fra en anden udgivelse, Dagligvaremarkedet i tal - DM. Plus DH Indsigterne fra det ugentlige blad. Og mere kommer til.
Det betyder, at du som medlem vil få et bedre produkt end de gamle Hvem er Hvem'er. For vi har høje ambitioner for den digitale afløser, der går i luften i første kvartal af 2019.
Den nye online-vidensportal skal nemlig både rumme alle de bedste elementer fra de gamle trykte årbøger, men også endnu flere sider af den produktion og viden, som vi har specialiseret os i: om dagligvarebranchen og beslægtede brancher.
Jeg har skrevet det tidligere, men jeg skal også lige understrege, at vi bevarer den traditionsrige plakat med den helt grundlæggende oversigt over markedets aktører med butiksantal og markedsandele.
Den kommer igen i 2019 ud med Dansk Handelsblad i februar måned.
Men ellers tager vi springet ud i den dybe ende af bassinet med en spritny digital videnssatsning i det år, 2019, hvor Dansk Handelsblad fylder 110 år.
Vi kan ikke påstå, at købmændenes gamle, traditionsrige blad altid har hørt til i first mover-kategorien. Men vi holder både øjne og ører åbne for tidens trends, og uden at slippe rødderne handler vi ud fra den viden.
På den måde stræber vi efter at holde Dansk Handelsblad ungt, dynamisk - og især relevant - for dig som medlem i mange år fremover.