Længe leve den menneskelige faktor

27. sep 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Digitaliseringsbølgen skåner naturligvis ikke vores gode, gamle detailhandel, men rammer den for fuld kraft - som den rammer det meste andet for tiden.

Vi ved egentlig ikke helt, om bølgen først lige er begyndt at rulle. Den slags ser man først bagefter. Men alt tyder på, at der er meget, meget mere på vej.

Noget findes allerede andre steder i verden.

Andet kommer til, som vi ikke en gang kan forestille os i dag.

Alene i Kina sker der for tiden rigeligt nyt til at overbevise om, at vi har langt igen, før dansk detail når på omgangshøjde på digitale felt. Hvis det sker.

Den kinesiske onlinegigant Alibabas gennemførte sammensmeltning af onlinehandel og fysiske butikker under begrebet "New retail" er et præmieeksempel, men slet ikke det eneste.

Den sidste mandag i september blev der sat fokus på digitaliseringen på hjemlig grund, da den ottende udgave af Danish Retail Award løb af stabelen på Børsen i København.

Dansk Erhverv lagde traditionsrige lokaler til fejringen af tre af de allerbedste butiks- og varehuschefer i landet - i et partnerskab med landets største erhvervsskole ZBC og os her på Dansk Handelsblad.

Herfra skal der lyde endnu et stort til lykke til Jonas Møller Christensen fra Kvickly i Albertslund, til Morten Nyholm fra Føtex i Husum og til Jesper Høj Weidick fra Spejder Sport i Vejle.

De har i den grad fortjent at vinde en fælles studietur til Singapore i oktober.

På sådan en dag i digitaliseringens tegn er det imidlertid tankevækkende, hvordan digitale detail-frontløbere som årets vindere pointerer vigtigheden af gode gammeldags menneskelige offline-kvaliteter som nærvær, relationer og samarbejde i deres takketaler.

Et gennemgående budskab var det indlysende, at det er mennesker - medarbejderne - der er de fysiske butikkers stærkeste våben i konkurrencen med de globale e-handelsgiganter.

En tidligere prisvinder fra 2016, Kenneth Gade, der nu er varehuschef i Føtex i Svendborg, gav på den store Award-dag sit bud på en succes-opskrift.

- For mig handler det meget om, hvordan vi som chefer kan være synlige og tage ansvar for den butik og for den by, vi er en del af. Det er vigtigt, at vi får talt med alle medarbejderne på alle niveauer og er med til at begejstre såvel servicemedarbejdere som elever og giver dem inspiration. Vi har rigtigt mange medarbejdere på gulvet, som bliver tændt og udfordret af at stå på mål for nogle ting i dagligdagen, sagde han blandt andet.

På et tidspunkt, hvor konkurrencen er skærpet, og højkonjunkturen gør det sværere at rekruttere tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til butikkerne, får det en altafgørende betydning, at cheferne i de enkelte butikker formår at gøre det attraktivt at arbejde der.

Kenneth Gade betonede også betydningen af at kunne samarbejde lokalt med andre butikker - til fælles gavn. Selv med konkurrenter.

Danish Retail Award er i dag et af de forholdsvis få arrangementer, der formår at samle de forskellige aktører i dagligvarehandelen under samme tag på et tidspunkt, hvor branchen ellers bliver mere og mere opsplittet i "lejre".

Når veteraner i branchen samstemmende beklager sig over, at klimaet er blevet hårdere i takt med, at konkurrencen spidser til, kan jeg kun give dem ret.

Her på Dansk Handelsblad har vi i al beskedenhed en helt grundlæggende ambition om at være et samlende omdrejningspunkt for alle i branchen. Ikke mindst derfor engagerer vi os i Danish Retail Award.

Jeg kan kun opfordre jer alle sammen - uanset kæde - til at promovere jeres bedste købmænd, uddelere, butiks- og varehuschefer i god tid før indstillingsfristens udløb i 2019.

Vi ved, at der er mange, der fortjener en pris.

Opdateret 10. nov 2020