Kina-pakker kontra butiksløse byer - hvad er vigtigst for samfundet?
Skatteministeren har fået øje på det. DI Handel taler om det. Forbrugerne er sandsynligvis ligeglade, bare de får deres pakker fra online-giganterne.
Aldrig før er der blevet handlet så meget på nettet som i dag – og væksten vil uden tvivl fortsætte nogle år endnu. Men samme vækstrate er ikke situationen i vore butikker.
I mange mindre som større provinsbyer er der i dag synlige tegn på butiksdød, og dette problem kan i al ubemærkethed vise sig at være af langt større betydning end de pakker fra Kina, der ikke er belagt med moms.
Det gælder for både Amazon og Alibaba, at de er dygtige til at undgå betaling af moms, og for Amazons vedkommende også skatteunddragelse i de lande, hvor de handler med borgerne.
Det er problemer der er til at få øje på, og lovgiverne i EU såvel som i de enkelte lande skal naturligvis skride ind over for det.
Når det gælder lukning af fysiske butikker, er den typiske reaktion imidlertid: Det er udviklingen – sådan er det bare!
Danmarks største by København oplever butikslukninger, og den samme udvikling finder sted i de øvrige storbyer i vort land. Der er flere end 200 byer i Danmark, hvor butikslivet er truet, og set i et større perspektiv er det en større udfordring for vort samfund, end at Alibaba og Amazon ikke betaler moms, selvom det i sig selv er et problem, der kræver lovindgreb.
Mere end 1000 tomme butikslokaler i 237 danske byer fortæller med al tydelighed, at vi står foran en aktuel udfordring. Vi kan ikke ændre demografien, og vi ikke ændre på borgernes valg af bopæl.
Vi kan derimod tage teknologien i brug for at sikre en levedygtig butiksforsyning i de tyndtbefolkede områder. Vi kan etablere et samarbejde mellem de fysiske butikker og nethandelsplatforme, der herved kommer til at fungere som ”grossister” for butikkerne.
Resultatet vil være, at de fysiske butikker – uanset geografi og størrelse – via digital adgang til nethandelsplatformens store vareudvalg, kan formidle produkter herfra til butikkens kunder og derved fastholde kunderne hjemme i byen.
En sådan udvikling vil sikre overlevelsen af mange af de danske handelsbyer, der i dag er truet på livet. Den amerikanske onlinemarkedsplads eBay har udviklet et program under navnet Retail Revival, hvor formålet netop er at hjælpe byens mindre og mellemstore virksomheder, til at sælge deres produkter via eBay.
Samarbejdet med eBay kan gå i begge retninger, således at man både kan sælge og købe via eBay. Nøgleordet er Retail Revival.
Den store udfordring vil være at skabe så megen opmærksomhed omkring de ubehagelige følgevirkninger, der bliver resultatet af butiksløse samfund, at politikerne tager udfordringen alvorligt og engagerer sig i en proces med at revitalisere dansk butiksliv, inden det for er sent.