Kamp for kvalitet forener os

15. sep 2016 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Redaktionen

 

Enhver, som har sin hverdag i dansk dagligvarehandel, vil vide, at vi arbejder i og med en branche, der er præget af intens konkurrence. Ja, vel nærmest hus-til-hus kampe om kundernes opmærksomhed og kurv.

Men den indædte konkurrence til trods er der ting, som forener aktørerne på markedet. Ting af så overordnet vigtighed, at vi lægger kappestriden lidt til side for at løse fælles interesser og udfordringer.

Seneste eksempel er Fødevareforbundets Meat Your Future kampagne. En indsats, hvor vi sammen med gode konkurrenter, sætter ind over for en akut udfordring: Alt for få unge vælger slagterfaget til. Udviklingen er entydigt bekymrende. Ikke mindst hos de ambitiøse dagligvarekæder, der vil tilbyde mere end de færdiglavede produkter, du finder i køledisken.

Men udviklingen er lidt paradoksal. For i en tid hvor selviscenesættelse og personlig ’uniqueness’ er i høj kurs blandt unge mennesker, tilbyder slagterfaget ikke alene gode jobmuligheder. I detailhandlen får den dygtige slagter nemlig også det nærmeste, vi kommer en stjernerolle i kampen for at løfte kvalitets- og indkøbsoplevelsen for kunderne.

I dag er slagterne og de øvrige ferskvarespecialister supermarkedernes stjerner. De er vores Ronaldo’er og Lionel Messi’er. Fødevareekvilibristerne, der hjælper det stigende antal danskere, som efterspørger kvalitet, lokale specialiteter og god convenience food.

Fødevareforbundets kampagne samler de største dagligvareaktører om det fælles, vigtige ansvar, det er at sikre fremtidens talentmasse til vores butikker. I et fladt dagligvaremarked uden udsigt til prisstigninger er det katastrofalt, hvis talentmangel betyder, at vi misser chancen for at møde forbrugernes ønsker og løfte salget af kvalitetsvarer.

Faktum er, at supermarkederne gør og kan gøre en stor forskel på fødevarekompetencer. Det viser vores positive erfaringer fra Meny. Her har vi siden lanceringen i foråret 2015 haft intenst fokus på ferskvarer og madarbejdere med særlig indsigt i det, de langer over disken.

Lærdommen er, at kunderne tager overordentligt godt imod den dygtige fagmands – eller kvindes - råd og vejledning. Danskerne vil gerne tale om det, de spiser og kan spise. Om, hvordan de fornyer sig på grillen, hvilken vin der går særligt godt til svinekæber, og hvad sæsonens fisk er.

Derfor fortsætter vi ufortrødent den uddannelse og opkvalificering af vores fagspecialister, som har fulgt Meny fra fødslen. Den dygtige slagter spiller hér en nøglerolle. Og med fare for at overdrive symbolikken har vi i netop disse år brug for at få tilført masser af nyt blod.

Derfor håber jeg personligt meget på, at vi med Fødevareforbundet og komiker Simon Jul i spidsen får succes med at appellere til de unge. Dagligvarebranchen er et dynamisk og spændende sted at gøre karriere. Måske skal vi lægge os i selen for at blive endnu bedre til at markedsføre den historie sammen med ugens tilbud.

Opdateret 10. nov 2020