Hvornår går Coop hele vejen med ét kædenavn?

7. mar 2019 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Mød Coop Mad og Coop Hverdag. Du troede måske, at du kendte dagligvaregiganten Coop Danmarks kæder, men nu er de under ombygning. I det mindste på det eksperimenterende plan.

I ugens Dansk Handelsblad er der premiere på det, der ligner Coops nære fremtid i form af to ombyggede butikker i det relativt nyetablerede bysamfund Trekroner ved Roskilde - en Fakta og en SuperBrugsen.

Som et af mange led i Coops bestræbelser på at strømline forretningen under den fælles overskrift "Et Coop" har de fået nye navne - og hedder nu i stedet Coop Hverdag (eks-Fakta) og Coop Mad.

Der er nu gået mere end halvandet år, siden Coops adm. direktør Peter Høgsted for første gang for alvor luftede tanker offentligt om at slå Coops kæder sammen til én under et Coop-navn for at høste flere synergier - blandt andet via en forenklet markedsføring.

Det kom, som mange måske vil huske, ikke til at gå stille af. Faktisk var det måske lige den gnist, der fik antændt bålet i form af et oprør mod toppen i Coop fra de selvstændige brugsforeninger, der siden kom til at gå over i en kamp om formandsposten i den kooperative virksomhed med 1,7 mio. medlemmer.

Den mangeårige formand Lasse Bolander vandt imidlertid valget komfortabelt, og hans adm. direktør Peter Høgsted beholdt jobbet.

Nu er der snart gået et helt år siden, og bestræbelserne på at løfte Coop-navnet til et paraply- eller superbrand fortsætter. Belært af erfaringerne udtrykker koncerndirektør Jens Visholm sig meget forsigtigt i hele navne-spørgsmålet i denne udgave af Dansk Handelsblad, hvor Coop for første gang viser to nye og mere convenience-orienterede butikskoncepter frem for en bredere kreds.

Men kan de stolte brugsfolk ude i landet mon lære at leve med, hvis SuperBrugsen skulle komme til at hedde Coop Mad? Eller Coop noget andet…?

SuperBrugsen er klart den stærkeste Coop-kæde og har et lige så klart flertal af brugsforeningsejede butikker.

Spørgsmålet er, om SuperBrugsen er så stærkt et brand, at det vil være klogest at bevare det.

Lokalt er kunderne nok i virkeligheden ligeglade, hvis nogen skulle finde på at udskifte et facadeskilt eller to, så længe de kan finde deres foretrukne varer.

Det var i hvert fald lektien, som de lærte i SuperBrugsen i sydsjællandske Fensmark sidste år, hvor savnet af varerne i landets stærkeste private label, Änglamark, trak kraftigt ned, da Brugsen tog et års udflugt til Dagrofa-kæden Meny.

Der er intet nemmere end at være bagklog, men det er svært at lade være med at få associationer til den tid, hvor landets købmænd i Dagrofa-kæderne i mange år debatterede lige så følelsesladet som forgæves om kædenavne, der nu er væk i dag. Savner nogen SuperBest? Hvordan med Favør - eller Kwik Spar?

Nu har Coop-systemet imidlertid fået genstartet sin navne-debat i en ny og meget konkret indpakning, hvor nye koncept-elementer i de to butikker i Trekroner peger i kendte retninger - mod et større convenience-udbud og yderligere digitalisering.

I Sverige har Coop også været gennem en lignende oprydning, som endte meget enkelt med tre formater: Lilla Coop, Coop og Stora Coop. Hvor svært kan det være?

Det har Coop Danmark dog ikke valgt at kopiere.

Størst gavn af et fælles navn ser Coops smertensbarn nummer et gennem flere år, Fakta, ud til at kunne opnå.

Den tidligere discountkæde bliver i dag konsekvent omtalt som en lavpriskæde, men renommeet er ikke blevet løftet helt i takt med de moderniseringer, som kædens butikker har gennemgået.

I den situation kan der være noget goodwill at hente i at dele navn med andre og mere populære dele af Coop-familien.

Hvad så Coop - bliver det snart tid til at tage skridtet fuldt ud?

Opdateret 10. nov 2020