Hvornår er nok nok?

30. okt 2017 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Endnu en gang har jeg fundet en tom indkøbskurv på en tur rundt i butikken.

Er det dog bare en kunde, som har fortrudt, at hun eller han er gået ind i butikken - eller endnu bedre, en kunde som har undervurderet sit indkøb og derfor skiftet kurven ud med en indkøbsvogn – det sker faktisk.

Men et hurtigt kig op bekræfter, hvad jeg egentlig allerede véd i forvejen; indkøbskurven står i én af de gange, hvor der ikke er videoovervågning.

Én af de gange, hvor butikstyvene kan stå i fred og ro og tømme indholdet af kurven – som er taget fra en videoovervåget afdeling - ned i en taske eller jakkens inderlomme, for derefter at gå gennem kassen med – og betale for – en pakke tyggegummi eller lignende.

Tidspunktet, hvor kurven er blevet efterladt, kender jeg ikke præcist, men mon ikke mellem kl. 19 og 20 aftenen inden er et godt gæt. Timen op til lukketid, hvor vi oftest kun er to på arbejde – det er vist det antal, vi "må" være i det tidsrum – og dermed også timen, hvor der mere eller mindre er frit spil for dem med skumle hensigter. Dem der "handler" dyre vine, spiritus, barberartikler mm. – vel at mærke UDEN at betale for noget af det.

Beliggende i et postnummer med så få "nuller", at byen sikkert ligger ret højt på diverse kreditforeningers lister over "udlåns-risikable" udkants- Danmark-byer, har vi førhen været forskånet for disse kommando-raids af uønskede "kunder", men jeg skal love for, at vi er blevet tildelt opmærksomhed. Måske der findes en lukket Facebook-gruppe, hvor DE lister butikkerne efter, hvor nemt det er at stjæle fra dem.

De lister ligger vi vist også ret højt på! Nogle gange bliver jeg stædig og bruger – alt for lang – tid på at finde ud af, hvem der har stillet kurven. Oftest sker det, hvis jeg finder ud af, at vi har "solgt" en dyr flaske vin eller spiritus, som ikke er registreret i kassen, og når jeg finder et godt billede og skriver det ud, så personalet også véd, hvem de skal være ekstra opmærksomme på – for jeg bruger det naturligvis KUN internt! – er det som oftest mennesker, jeg aldrig har set før og nok – heldigvis - aldrig kommer til at se igen.

Vi har investeret i CashGuards "pengeløse" kassesystem for at undgå røverier, har det nyeste inden for videoovervågning – flere kameraer ER bestilt - og mine ansatte og jeg er generelt gode til at vise vore kunder, at vi er opmærksomme på dem – af flere åbenlyse grunde. Men reelt er vi magtesløse overfor dem, som kun kommer for at stjæle – og som er DYGTIGE til det – og det koster selvsagt butikkerne rigtig mange penge, som kunne være brugt både bedre og sjovere.

Om det er Oddset-tricktyveri, pengevekslings-tricktyveri (før CashGuard-systemet), indbrud i tobakslageret om natten eller simpelt tyveri er sådan set ligegyldigt. Nok må snart være nok.

Gode idéer til tyveri-forebyggelse modtages med kyshånd.

Og mens jeg venter på dem, kunne jeg jo selvfølgelig lave min egen lukkede Facebook gruppe med overvågningsbilleder af uønskede kunder og invitere mine kolleger til at blive medlemmer.

Nå... Henrik fra XL-Byg står og tripper. Han vil gerne se overvågningsvideoer fra mine udendørs kameraer i håb om, at den person, som har stjålet adskillige elværktøjs-batterier, har parkeret på min p-plads. Måske det kunne give nummerplade-oplysninger.

… og jeg skal jo i øvrigt også ud og se, om der er nogen kunder, som har fortrudt, at de ikke tog en kundevogn, og derfor har ladet kurven stå. Det er spændende at være købmand.

Opdateret 10. nov 2020