Hvorfor vil Corona ændre noget?
Mange dygtige mennesker har på forskellig vis givet deres bud på hvorledes Corona vil ændre verden, og hvorledes vi alle vil vågne op til en anderledes hverdag. Jeg tillader mig at stille spørgsmålet: Hvad er det Corona vil ændre – hvis noget?
Vi vil fortsat ønske os det ”gode liv”, der gør det muligt for os at købe nye materielle goder, gå på cafe, i teater, i biografen eller på stadion.
Vi vil forsat ønske os at gå på shopping i midtbyens varehuse og specialbutikker sammen med masser af andre mennesker.
Hvad er det Corona-pausen vil ændre? Hovedparten af os vil fortsætte med at foretrække at handle i de fysiske butikker. Coronapausen har skabt øget salg hos online-firmaerne, men nu hvor hverdagen er tilbage, vil vi stort set alle vende tilbage til de fysiske butikker, fordi det er der vi føler os trygge og veltilpasse.
Hovedparten af os vil fortsat interessere sig for prisen, som vi har gjort det i Danmark siden vi fik den første discountbutik i 1977.
93 pct. af den danske befolkning interesserer sig for prisen, og det vil Corona-pausen ikke ændre. Hovedparten af os vil fortsætte med at læse tilbudsaviser, og interessere os for ”ugens tilbud”.
Heller ikke på dette område vil der ske ændringer.
Alt vil fortsætte som hidtil, og discountkæderne vil hver især åbne nye store og flotte butikker, således at markedsandelen til discountkæderne vil vokse yderligere.
Hovedparten af os vil fortsat have en indkøbsadfærd, hvor vi beslutter 80 pct. af vore indkøb i selve butikslokalet. Butikken er og bliver det vigtigste medie, når det gælder om at udvælge de produkter og mærker, som vi køber.
Adfærden er uændret siden vi i 1960’erne introducerede selvbetjening og fik de første supermarkeder.
Corona vil ikke ændre på vor adfærd når det gælder indkøbssituationen. Hovedparten af os vil fortsat lade os begejstre af den gode butiksatmosfære og de venlige professionelle sælgere.
De personlige relationer – som kun en fysisk butik kan udvikle medkunderne – vil nu som fremover være af største betydning, når det gælder valg af indkøbssted.
Hovedparten af os vil fortsat søge mod de større byer, hvor butiksudvalget er størst, og hvor shopping-atmosfæren opleves mere intens, samtidig med at et besøg på cafeerne giver et ophold i midtbyen en ekstra dimension.
Hovedparten af os vil fortsat have tillid til vore foretrukne butikker, og trygt overlade til dem at sørge for, at de tænker og handler i bæredygtige produkter og løsninger, og i det hele taget agerer på en måde, som vi forbrugere gerne ser.
Det betyder, at vi som forbrugere ikke behøver at bruge de store ressourcer på at tænke i bæredygtighed. Det gør vore butikker for os.
Hovedparten af os vil i løbet af meget kort tid være tilbage på sporet af det ”gode liv”, og vi vil fremover have de samme behov og ønsker som før Corona, og vi vil handle og forbruge som vi altid har gjort.
Hvorfor skulle vi ændre vor adfærd fordi vi er blevet udfordret af en ubehagelig virus, der trods den meget store medieomtale ikke har nået samme højder som en ganske almindelig influenza, der ikke har – og aldrig vil få - den samme opmærksomhed.
Vi vil også fremover blive udfordret af virus, der udvikler sig til en pandemi, men vi vil vænne os til det, og i dagligdagen får det næppe den store betydning for måden, vi handler og forbruger på.
Den ugentlige tilbudsavis med ”ugens tilbud” er fortsat i høj kurs, og butikker, der gør os glade og inspirerer til nye køb, vil fortsat være der, hvor vi vil handle.
Vi har altid beundret og følt os tiltrukket af det gode ”købmandskab”, dvs. evnen til at give os de ”rigtige varer” til de ”rigtige priser” – og samtidig tjene penge.
Nu som før handler alt om penge, og de dygtigste købmænd er de, der gør livet sjovere og festligere, og for hvem Coronaen blot er og bliver et bump på vejen. Hvis Corona ændrer noget, vil det næppe være synligt i måden, vi handler og forbruger på.