Genåbning: Snart skal flere dele forbrugs-kronerne
Knap to måneder efter, at en historisk nedlukning af Danmark for alvor tog fart, bliver der nu varmet godt og grundigt op til, at det går den anden vej.
Fra og med mandag 11. maj begynder den næste fase i en normalisering af danskernes samliv med coronasmitten, og på forhånd er forventningerne store til, hvem der nu igen får friere tøjler.
Ved dette blads deadline onsdag 6. maj var de politiske forhandlinger om den store åbningsplan endnu ikke nået til vejs ende. Men der tegner sig nogle konturer af, hvordan genåbningens fase 2 kan komme til at tage sig ud.
For dagligvarehandelen, der gennemsnitligt set har haft kronede dage i de knap to måneder, hvor bl.a. cafeer og restauranter har været knock outet, kan det godt medføre, at der bliver længere mellem dage med indeks 110 eller 120.
Jo flere genåbninger i tilgrænsende brancher, jo flere vil formentlig (også) bruge penge andre steder end i den lokale butik. Omvendt er der måske bedre tider på vej for de hårdt ramte dagligvarebutikker i centrene, hvis centrene bliver blandt dem, der får lov til at åbne igen. Men meget vil afhænge af, hvor hurtigt danskerne tager de ”nye” forbrugsmuligheder i brug.
Der er stor enighed om, at der kommer blivende ændringer af forbrugsmønstrene ud af coronakrisen - men der er rigtigt mange ubekendte i den ligning. Hvornår får forbrugerne helt frie valg på alle hylder? Hvilke virksomheder klarer sig ikke gennem krisen - trods alle hjælpemilliarderne? Og hvor stor arbejdsløsheden når at vokse sig.
Inden for dagligvaresektoren tegner den nærmeste fremtid sværest for nogle af de købmænd og brugser, der traditionelt henter en stor del af omsætningen i feriesæsonen fra tyskere og nordmænd.
En åbning af grænserne ser ud til at være havnet langt nede i prioriteringskøen - for der er også helt andre politiske signaler i grænselukningen, end der er i de øvrige, nogenlunde rationelt begrundede nedlukninger. Og selv om de udenlandske turister et stykke ad vejen bliver afløst af danskere, der må blive hjemme, frygter man i ferie-Danmark, at det ikke rækker til at holde tidligere års niveau. Der er naturligvis ingen ende på ønskerne til åbning - så nogle bliver skuffede og må se pinen trække ud på den anden side af 11. maj. Forhåbentlig ikke alt for længe.
Her på bladet håber vi blandt andet på, at der fredag 18. september bliver mulighed for at gennemføre en af årets helt store branchebegivenheder med fejring af årets vindere af Danish Retail Award på Børsen i København. Det er nemlig den dato, der er fastsat til uddeling af priserne til ”Danmarks bedste og mest nytænkende butiks- og varehuschefer”. Vi kan roligt føje købmænd til listen.
Bag årets uddeling står for tiende år i træk ZBC, Dansk Erhverv - og Dansk Handelsblad, og årets tre vindere skal efter planen på en fælles studietur til New York i begyndelsen af oktober, hvor der står detailhandel i verdensklasse på programmet. Det håber vi naturligvis også, kan realiseres til den tid. Ellers bliver det senere.
Men den vigtigste dato lige nu, som jeg håber, at I husker på ude i kæderne, er 15. juni. 15. juni er nemlig sidste frist for at indstille en kollega, som har gjort sig helt særligt bemærket gennem ”passion for detail” og har ”vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken”. Her nævnes bæredygtighed, CSR, uddannelse, teknologi og e-handel som eksempler.
Jeg er sikker på, at I alle sammen kommer til at tænke på mindst én kollega, når I læser dette. Og så skal I ikke tøve med at få indstillet vedkommende på www.danishretailaward. dk.