Fra butiksejer til imperiebygger

9. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Har du nogensinde hørt om Mohsin Issa? Eller Zuber Issa? Nej vel. Det havde jeg heller ikke. Indtil slutningen af september, hvor de to brødre fra Blackburn i det nordlige England pludselig dukkede op i mit synsfelt.

Mohsin Issa og Zuber Issa er nemlig via deres fælles selskab, EG Group, ved at blive storejere i Asda, som er den tredjestørste dagligvarekoncern i Storbritannien med en årsomsætning på 23 mia. pund. Det svarer til knap 190 mia. kr.

I dag er Issa-brødrene med rødder i Indien stenrige. Hver for sig er de i en alder af hhv. 48 og 49 år gode for 3,56 mia. pund - 29 mia. kr. Men sådan har det ikke altid været. Overhovedet ikke. Som sønner af en servicestations-forpagter har de i den grad arbejdet sig op.

Ifølge BT gjorde de bl.a. rent på toiletterne på faderens servicestation som børn og unge. Og de lagde selv ud med at opfylde en første drøm, da de i 2001 købte deres egen servicestation. Siden er det gået stærkt. Meget stærkt endda.

EG Group omsatte i 2019 for 20 mia. euro - ca. 150 mia. kr. Og selskabet står bag omkring 6000 conveniencebutikker og tankstationer i Europa, USA og Australien.

 

Hvis Issa-brødrene indtil nu har været nærmest ukendte herhjemme, forholder det sig lidt anderledes med navnet Odd Reitan.

Nordmanden grundlagde tilbage i 1979 den lavpriskæde, der snart blev til Rema 1000. I hjemlandet er den markedsleder, og her i landet har den kurs mod at blive det. Odd Reitan er én af Norges pendanter til vores egen Lars Larsen og hans Jysk-kæde. For nylig rundede Rema de første 1000 butikker i Norge og Danmark - og flere kommer løbende til.

Samtidig er Odd Reitans imperium vokset med tilkøb af convenience-kæder som svenske Pressbyrån og norske Narvesen, lige som 7-Eleven er kommet ind under Reitan-paraplyen i de nordiske lande.

Mens mange af discountkædernes ”gründere” tilbage i 1970’erne og 1980’erne i dag hører til de rigeste i deres respektive lande, er det nyt for mig, at det stadig har kunnet lade sig gøre med start så sent som i 2001.

Mindst én ting adskiller imidlertid Issa-brødrene fra discount-rigmænd fra den epoke: Deres forhold til gæld. Brødrenes EG Group har opereret tæt sammen med kapitalfonden TDR Capital siden 2016, og mange storopkøb er finansieret via milliard-låntagning. Det ser også ud til at være tilfældet i forbindelse med opkøbet af Asda.

Odd Reitan fra norske Reitangruppen har ligefrem fået hugget ind i sten, at gældfrihed er en selvstændig værdi.

Umiddelbart ser det også ud, som om Issa-brødrene i langt højere grad arbejder med at vokse gennem opkøb, lige som de driver forretning under etablerede brands, som f.eks. Starbucks og KFC, Kentucky Fried Chicken. Det er nok svært at tolke Issa-brødrenes ekspres-succes som et nutidigt eksempel på, at vi alle sammen stadig kan blive Lars Larsen’er eller Odd Reitan’er.

Naturligvis skal der mindst ét ekstra gear til for at kunne opnå succes i den skala. Og sikkert også flere. Spørgsmålet er, om man også i 2020 vil kunne blive imperiebygger med afsæt i én enkelt fysisk butik?

Sandsynligheden taler imod det i en stadig mere digitaliseret verden.

Som Issa-brødrene har jeg også selv en fortid som ansat på en servicestation. Jeg husker det nu ikke sådan, at toilet-rengøring fyldte ret meget i jobbet den gang. Men det var måske der, den milliardær-karriere løb ud i sandet for mig.

I øvrigt er Asda-sælgeren, Walmart, ganske vist verdens suverænt største detailhandelsvirksomhed i dag. Men det er trods alt ikke længere siden end i 1962, at amerikaneren Sam Walton åbnede sin første Walmart-butik. Måske lurer der flere af den slags detail-eventyr forude - for de særligt udvalgte.

Opdateret 10. nov 2020