En plakat, to jubilæer – og flere nye butikker
Så er vi her igen.
Vi ved godt, at mange af jer har haft meget travlt, siden den seneste udgave af Dansk Handelsblad udkom før jul.
Men for nyhedsbranchen har der ikke været det store at komme efter i den periode, hvor majoriteten af danskerne fejrer årets største højtid. Heller ikke dagligvarebranchen har gjort meget væsen af sig.
Det ændrer sig nok hurtigt nu, hvor vi for alvor har taget hul på 2020.
Mange mønstre i branchens adfærd er genkendelige fra tidligere.
I år er den sidste (lovlige) nytårsraket næppe blevet fyret af – og det sidste billige julesmør ikke solgt - før kampen om kundernes mere sparsomme efterjuls-kroner blev skudt i gang igen med brask og bram 2. januar.
Dagrofas flagskibskæde Meny lagde f.eks. ud med 20 pct. rabat på det meste af sortimentet den torsdag for et køb på minimum 300 kr.
Men i år må især konkurrencen fra Salling Groups i forvejen kampagnetunge kæder, Bilka og Føtex, forventes at blive ekstra hård, fordi de begge jubilerer.
Føtex når de 60 år, og Bilka 50. Til lykke til dem.
Føtex lover også en belønning til kunder med kurve over 300 kr., men rabatten på 60 kr. (der matcher kædens alder) bliver først udløst fuldt ud, hvis de kommer igen i ugen efter – og køber for mindst 60 kr. i anden omgang.
Den model er en klassiker, og Føtex har tyvstartet brugen af den i den aktuelle udgave i de sidste åbningsdage i 2019.
50 års-jubilaren Bilka gør noget andet. Jubilæumsfesten i 2020 åbnede også 2. januar, og lørdag 4. januar blev udnævnt til ”Guldlørdag”, hvor man kunne vinde en leverandør-sponsoreret ”guldvogn” (værdi oplyst til 5812 kr.).
Det skal nok have været et tilløbsstykke.
Den korte Løvbjerg-kæde hørte også til dem, der blandede sig i kampen med en såkaldt Gul Uge med ”Amok-priser”.
Listen over nytårs-initiativer her bliver ikke fuldstændig, men det skyldes kun mangel på spalteplads.
Vi skal nemlig også nå frem til Dansk Handelsblads egne 2020-åbningstilbud.
Med dette første blad i 2020 følger nemlig lidt tidligere end sædvanligt Dansk Handelsblads traditionsrige plakat, der giver et overblik over landets dagligvarekæder - med opdateret butiksantal og markedsandele fra Retail Institute Scandinavia. Vi håber på, at den kommer op at hænge rigtigt mange steder på kontorerne i branchen, hvor den kan blive et dagligt redskab.
Men plakaten er kun den mindste del af vores vidensunivers, hvor den digitale del – dhblad.dk/viden – rummer flere overbliksartikler og statistikker, indsigter, butiksvideoer med mere.
En del af indholdet på vidensportalen er allerede opdateret i forbindelse med årsskiftet, mens vi arbejder videre på andre elementer.
Hvis der skulle være enkelte artikler tilbage på dhblad.dk/viden, hvor indholdet ikke er helt friskt, er det altså på vej. Og ellers må I gerne sige til. Vi er her for at servicere jer.
På den digitale front har vi også arbejdet på at finpudse en ny app, der skal løfte brugervenligheden, især på læsningen af e-avisen på mobilen.
Vi er meget tæt på at være i mål med det projekt. Det kommer I til at høre mere om inden længe.
Og så er jeg fantastisk glad for, at vi kan lægge ud med en særdeles god nyhed på forsiden af det første blad i 2020. For i det netop afsluttede 2019 blev der åbnet flere nye dagligvarebutikker, end der blev lukket. Ikke mange – men butiksdøden bremsede op.
Og det er faktisk lidt af en sensation, for det er første gang i ti år, at det er sket.
Vi har i den grad vænnet os til, der løbende bliver færre dagligvarebutikker, at det også kom lidt bag på os.
Bag den glade historie ligger der en kombination af mange åbninger i discount-segmentet og en koordineret indsats for at holde liv i flere mindre butikker i Dagrofas kæder.
Men butiksvæksten kan også ses som et udtryk for, at der både i 2017 og 2018 blev lukket så mange, at der blev ryddet op – for en tid.