Én på kassen til mange unges uddannelsesplaner

11. okt 2016 -
This describes the image
Debat om ændrede regler for kassebetjening i Dansk Supermarked. Foto: Claus Sjödin
Skrevet af: Redaktionen

Det kan blive en ordentlig én på kassen til mange unges uddannelsesperspektiver, når Dansk Supermarked ændrer sine regler for kassebetjening. De nye regler betyder, at ekspedienter i kasselinien minimum skal være 16 år – de må dog godt ansættes i det kvartal, hvor de fylder 16 år. Antallet af kasseassistenter på 16 år må ikke overstige 75 pct. af det samlede antal medarbejdere i de bemandede kasser. Tidligere var aldersgrænsen 17 år, og der måtte maksimalt være 25 pct. af de helt unge i kasselinien.
Så langt, så godt – eller rettere skidt. For når Dansk Supermarked gennemfører disse regler, og efter forlydende ikke var modtagelig over for inspiration og gode råd fra medarbejdernes HK Landsklub, så kan man kun undre sig over, at DS synes, at de nye regler er vejen frem i forhold til service, virksomhedskultur og udviklingen i hele detailbranchen.

Man kan også frygte, at det har nogle andre og store konsekvenser, der har betydning i et større perspektiv. For selvom det giver de unge en fin joberfaring, når de betjener kunder i Dansk Supermarkeds butikker (ikke kun om eftermiddagen, men i hele butikkens åbningstid), så betyder det dog også, at de unge mennesker trækkes ud af og væk fra uddannelsessystemet.

Det giver ikke mening, når så mange andre i disse år arbejder på at motivere vores unge mennesker til at se værdien af en god ungdoms- og erhvervsuddannelse. Fundamentet for et godt arbejdsliv med løbende kompetenceudvikling lægges i ungdomsårene umiddelbart efter folkeskolen.

Jeg frygter, at der vil være for langt tilbage på skolebænken for de helt unge, hvis de først har været i så faste jobrammer som hos Dansk Supermarked – og jeg vil ærgre mig, hvis andre detailkæder og butikker følger deres dårlige eksempel. Det er dog mit håb, at tankerne om CSR i mange kæder og butikker også omfatter de unge på arbejdsmarkedet, så de ikke alt for tidligt lander bag kasselinien frem for på skolebænken.

Svar på debatindlæg fra kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand, Dansk Supermarked:

Vi er helt uenige i præmissen om, at Bilkas initiativ bringer unges appetit på uddannelsessystemet i fare. Tværtimod er vi sikre på, at Bilka sammen med resten af den danske detailhandel kan bidrage til, at unge kan samle erfaringer og få et tilhørsforhold til arbejdsmarkedet, samtidig med at de uddanner sig. Praktisk erfaring fra virkeligheden kan give de unge en virkelig god ballast til den teoretiske verden, de ofte vil møde på deres studier.

I øvrigt kan jeg tilføje, at der ikke er tale om et spareprojekt i Bilka, men i stedet at flytte faglærtes timer fra kasselinjen til kundevendte funktioner ude i butikken, hvor de i mange tilfælde vil give kunden større værdi.

Vi er naturligvis helt åbne for at forklare og drøfte dette med Landsklubben og andre relevante parter.

Opdateret 10. nov 2020