E-handlen under og efter coronaen
Vi har været igennem en af de mest turbulente tider i nyere dansk historie. I det tidlige forår viste corona-virussen for alvor sit grimme ansigt, og vi stod alle pludselig i en ny og ukendt situation.
Tidligt i marts dukkede Mette Frederiksen frem på fjernsynet og meldte, at samfundet lukkede ned. Folk skulle blive hjemme. Samtidig opfordrede hun de danske forbrugere til at handle på nettet. En sådan national opfordring har vi dog ikke oplevet tidligere.
Det gjorde, at en lang række nye kundegrupper pludselig begyndte at strømme til nettet. Hos FDIH satte vi den første corona-analyse i gang, to dage inden Mette Frederiksen gik på, og har siden lavet flere, så vi kunne følge udviklingen undervejs.
I de første dage, ja allerede samme aften, var der visse typer af butikker, der blev lagt ned fra den ene time til den anden. Særligt dem, der sælger dagligvarer, som Salling, Coop, Nemlig, Årstiderne og kæder som Matas og webshops som Med24 og andre, som sælger værnemidler, personlig hygiejne, og vådservietter mm., oplevede et massivt pres på deres systemer. Det var den første bølge, og den er sådan set fortsat på de varer lige siden. Herefter spredte det sig som ringe i vandet til andre områder.
Familierne fandt ud af, at de nu var blevet buret inde derhjemme, og der skulle man jo forsøge at slå tiden ihjel - og ikke hinanden. Derfor fandt far og mor deres gammeldags urinstinkter frem. De skulle ud og finde noget, så de kunne beskæftige familien og holde dem underholdt. Så de begyndte at købe produkter igen, både i de fysiske butikker, men også en hel del på nettet.
Vi så en meget stor vækst i alt, hvad der hed hobbyartikler. Der blev købt flittigt ind af malebøger, kridt, garn - you name it - til de små. Der har nærmest aldrig været så stor en efterspørgsel efter puslespil siden Anden Verdenskrig. Fordi danskerne skulle holde sig hjemme, foregik meget på den digitale platform, samtidig med at man også skulle sikre, at den digitale arbejdsplads derhjemme var oppe at køre. Der blev valfartet til de store kæder inden for elektronik og spil.
Men også hjemmet blev genstand for fornyelse. Når man kører rundt på de danske villaveje og kigger i dag, så står de fleste haver meget veltrimmet, og de sidste stikkontakter er skiftet ud. Der er virkelig kommet i gang i en masse projekter i hjemmet.
Det har man kunne mærke i trafikken til netbutikkerne og også hos detailhandlerne, efter at de fik lov at åbne igen. Det er dog ikke lutter lagkage. Nogle områder oplevede også stærke udfordringer og markant nedgang i aktiviteten.
Det, der ramte den fysiske handel, ramte også nethandlen, hvor særligt salget af produkter som rejser led et voldsomt knæk. Beklædningsindustrien døde fuldstændig i starten af marts. Den er dog langsomt kommet igen, og hvis vi bare tager april måned, så ligger den faktisk for de fleste over indeks fra sidste år.
Hvis vi lige vender tilbage til de strømlinede villaveje, er der rigtig mange forbrugere, der har fundet ud af, at der ikke er så mange grænser for, hvad man kan købe på nettet. Der var lynhurtigt nogle kæder, f.eks. Plantorama, der begyndte at tilbyde udbringning af deres varer, så man både kunne købe bambus eller en tjørnehæk og alt muligt andet. Det er gået op for forbrugerne og dermed også for butikkerne, at man kan satse meget bredere på produkter, fordi alt principielt kan leveres ud til forbrugerne.
Vi må bare sige, at andelen af online- virksomheder, som det går godt for, er stigende. Jeg tror, vi er oppe på næsten 30 pct. efterhånden, der har oplevet stigninger på 100 pct. eller mere, og den gruppe vi havde, hvor det var gået helt dødt, er efterhånden stort set udraderet.
I og med, at statsministeren opfordrede danskerne til at handle på nettet, var spørgsmålet så, om den kunne magte det. Var branchen blevet voksen? Ja, det var og er den, for den har formået at levere. Her skal logistik-branchen også have et skulderklap, for med Black Friday-tilstande i en meget, meget lang periode har de formået at levere, og det tager jeg virkelig hatten af for.
Et aspekt, der tegner positivt for fremtidens e-handel, er, at meget af salget drives af nye kunder. Der kan vi virkelig se, at der har været nogle ryk, hvor specielt de ældre er rykket online. Det kundesegment har vi fået med. Det, tror jeg, lover rigtig godt for e-handlen på den lange bane.
De virksomheder i dag, der ikke har set coronaen som et ”wake up call” og ikke er begyndt at gøre en del af deres salgsapparat digitalt, fejler i stor stil. Nu må det være gået op for alle, at den digitale handel er en meget vigtig del af det at drive forretning i dag, og det er forbrugerne, der dikterer det. Hvis ikke man havde indset vigtigheden af den digitale salgskanal før, så har man i hvert fald indset det nu.