Disruption i dagligvarer
Just Eat, Måltidskasser, Torvehallerne, street food-markeder, nye restaurantkæder og take away.
Det sker lige for øjnene af os. Disruption i dagligvarehandelen.
Der er mange, der opfatter det som et modeudtryk, altså at der kommer nye måder at gøre ting på, der forandrer en hel branche.
Typisk en ny teknologi, som fjerner hele eksistensgrundlaget for virksomheder, som eksem-pelvis Kodak og Blockbuster måtte opleve det.
Men disruption sker altså også for os i dagligvarehandelen. Vi undrer os over, at danskerne bliver rigere, men ikke køber flere varer i vores butikker.
Som jeg var inde på i min seneste klumme, står det traditionelle dagligvaremarked stille. En del af forklaringen finder vi i, at forbrugerne bruger flere penge på smartphones, streamingtjenester og stadig flere rejser. Men en markant ændring er altså også, at dansker-ne får deres mad andre steder fra, end de gjorde for 10 år siden.
En undersøgelse fra Coop Analyse viser, at 14,8 procent på en almindelig hverdag enten spiser på restaurant, får take away eller færdigretter fra supermarkedet. Det er altså godt og vel hver 7. dansker, der på en gennemsnitlig dag ikke selv står for madlavningen.
Selvfølgelig har vi i nogen grad været opmærksomme på den udvikling. I vores virksomhed lancerede vi i januar 2015 C-Måltidsmarked med måltidsløsninger i god kvalitet, der blot skal varmes op derhjemme.
Og kigger vi over en 10-årig periode, har vi 6-doblet salget af færdigretter, og vi har udviklet en kategori, der slet ikke eksisterede tidligere, de færdige salater.
Men det er næppe nok. Som branche skal vi begynde at tænke langt mere utraditionelt og i langt højere grad være parate til at gå nye veje. I vores egen virksomhed er vi ved at gøre vores erfaringer med at kombinere restaurantdrift og dagligvarebutik, bl.a. i vores samarbejde med den italienske kæde, Eataly, med hvem vi har åbnet en forretning i Illum på Strøget i København, hvor kunderne både kan købe dagligvarer og nyde et glas og et måltid på stedet.
Det kommer vi til at se mere til.
Da den første discountbutik åbnede i Danmark i 1977, var den etablerede dagligvarehandel dybt skeptisk. Ville danskerne handle i sådan nogle papkasse-butikker?
Lidt fodslæbende kom vi med, og resten er historie, hvor discount i dag står for næsten halvdelen af branchens omsætning. Det ser ud som om, historien gentager sig. For virkelig-heden er, at selv om vi lykkes med mange ting, f.eks. at sælge bedre kvaliteter, mere økologi og flere lokale varer, så vokser vores samlede omsætning ikke.
Det gør den derimod for dem, der leverer måltidskasser og færdigmad til døren, kunderne strømmer til de forskellige former for torvehaller, der skyder op flere og flere steder.
Så mon ikke, det vil være en god idé, at vi som branche begynder at tænke mere utraditionelt?