Digitale assistenter er et uforløst potentiale i detailhandlen

17. dec 2019 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen.
Skrevet af: Redaktionen

Digitale assistenter stormer ind i hverdagen hos forbrugere, virksomheder og butikker. En ny undersøgelse blandt 12.000 europæiske forbrugere viser, at vi i stigende grad foretrækker interaktion med tale- og chat-robotter, når vi oser eller handler online. Og særligt når vi handler på nettet eller har spørgsmål til banken eller forsikringsselskabet, ønsker vi hjælp fra de digitale assistenter, viser det sig.

De nye tal understreger, at digitale assistenter bliver en vigtig del af fremtiden for både forbrugere og virksomheder - også herhjemme. Og de fortæller samtidig, at vi står midt i en servicerevolution, hvor robotter vil få en central rolle i at forbedre kundeservice og samtidig frigøre resurser i virksomheder og i særlig grad i detailhandlen.

Muligheden for enten at tale til eller chatte med en digital assistent er med til at gøre livet lettere - også i forbindelse med indkøb. Simpelthen fordi vi som forbrugere i en hurtig verden vil have hurtige svar, hurtig ekspedition - ud over bedre kundeservice.

Lige nu halter vi bagefter herhjemme. I vores nabolande har man fanget tendensen og investerer i at løfte kundeoplevelsen med digitale assistenter. Så der er ræson i, at vi kommer i gang.

Sammenlignet med en undersøgelse fra 2018 forventer langt flere forbrugere i dag direkte, at talestyrede assistenter er deres foretrukne kontaktform med butikkerne, banker, mm., om kun tre år. Og med Amazons snarlige ankomst til Danmark og en presset detailhandel, handler teknologiudviklingen i detail om at sætte kunden i centrum på nye, men kosteffektive måder. Det taler for øget automatisering, flere digitale hjælpere.

For butikker - og virksomheder generelt - er kunsten at investere i teknologi, som reelt løfter kundeoplevelsen. Og det kræver helt fundamentalt, at man har fuld kontrol med priser, data, varetilgængelighed, mm. For i sidste ende er kunden ligeglad med, om de har bestilt hos en robot, hvis ikke varen kommer hurtigt og til aftalt pris.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?