Det er ikke altid sjovt at være størst
”Nu har jeg nået toppen, mor. Brrr, hvor er her skidekoldt.”
Det bliver længere og længere siden, at de gamle popdrenge i Shu-Bi-Dua skrev et af deres folkehits i 70’erne, ”Står på en alpetop”.
Men af en eller anden grund dukker det op i tankerne i anledning af årets til dato (formiddag 18. januar) største nyhed i dagligvarebranchen - Dansk Supermarked Groups meddelelse om, at en ny mand eller kvinde skal overtage Claus Juel-Jensens post som den øverste chef i discountkæden Netto.
Netto er Dansk Supermarkeds - og hele dansk dagligvarehandels - absolutte førerhund med en samlet årlig omsætning i Danmark og udlandet tæt på 40 mia. kr. Det er omkring to tredjedele af koncernens samlede salg.
Som efterfølger til selveste mr. Netto, kædens første topchef Mads Krage, skulle Claus Juel løfte en tung arv, da han overtog styringen i Netto i 2005.
På den led er det i grunden imponerende, at han beholdt jobbet i 12 år - med to så vidt forskellige chefer i Dansk Supermarked som først Erling Jensen og siden Per Bank over sig.
Man må give Claus Juel-Jensen & Co. i Nettos hovedkvarter lidt nord for Køge, at de længe formåede at flytte kædens koncept i takt med, at nye stærke konkurrenter (læs Rema 1000 og Lidl) udvidede forståelsen af, hvad discount også kan være.
Mange kæder har ambitioner om at blive markedsleder. Netto blev landets største dagligvarekæde i 2009 - og fra den position har man pludselig alt at tabe og et kobbel af sultne konkurrenter halsende efter sig hver eneste dag. Det kan være sin sag at forsvare den position. Så skal der trampes gevaldigt meget i pedalerne for at holde gang i supertankeren. Og nu er tiden altså kommet til, at der skal en helt ny opskrift til, som kan genstarte væksten - håber man i Dansk Supermarked. E
n parallel situation ser man for tiden i Norge, hvor markedsleder Rema 1000 er kommet i krise det sidste par år, fordi kæden ikke har leveret den samme vækst som tidligere. Det har her fra årsskiftet ført til en række nye tiltag i forhold til rabatter, kundeloyalitet, lavere avancer til købmændene og en oprydning blandt kædens leverandører.
I Rema ligger det imidlertid lidt fjernt at fyre den øverste kædechef, for Ole Robert Reitan er også selv ejer af virksomheden. I tilfældet med Rema i Norge kan man måske i endnu højere grad end i forhold til Netto herhjemme stille spørgsmålet, om der simpelt hen er et loft for, hvor stor en enkelt kæde kan blive.
Remas markedsandel i Norge har været voksende til tæt på en fjerdedel - 24,2 pct. ifølge Nielsen i 2015. I den situation bliver det unægtelig ikke så lidt sværere at se, hvor vækstpotentialet ligger. Rema har planer om at etablere flere butikker oven i de mere end 500, der er i Norge i dag. Men selv om der nok stadig er nogle få Rema-tynde områder tilbage, vil nordmændene vel lige som alle andre have alternative indkøbsmuligheder. Der skal fornyelse til - og det kommer nemmere udefra end indefra. Det er svært at være uforudsigelig hver eneste dag.
Tilbage i Danmark har Netto langt flere ambitiøse konkurrenter, end Rema 1000 har i Norge. Så hver gang der åbner en butik i en anden kæde i nærheden af en eksisterende, lidt slidt Netto, gør den indhug på Nettos samlede salg. Også selv om kæden investerer en halv mia. kr. årligt i at forny butikkerne.
Norske Rema 1000 har fundet sig en ny angrebsmark i Danmark. Netto har flere, og specielt Sverige og Polen er udset til satsninger fremover. Svenskerne er bare ikke begyndt at tage discount til sig endnu - så Polen ligner det bedste bud. Den helt store polske succes kræver imidlertid et andet ekspansionstempo, end Netto hidtil har leveret. I dag er en discountkæde med en portugisisk(!) ejer markedsleder i Polen. Biedronka kom til Polen stort set samtidig med Netto midt i 90’erne og har nu over 2600 butikker. Netto har 362.