Det åbne vindue for danske dagligvarer
I sidste uge underskrev vi en aftale, vi for få år siden, aldrig havde forestillet os, vi ville indgå.
En aftale, der betyder, at et af vores egne brands, bliver lanceret og tilgængelig for en milliard kinesere.
Vi underskrev en aftale med den største e-handelsplatform i Kina, Kaola/Netease, der er grundlagt og ejet af William Ding. En aftale der betyder, at Irmas egne varer fra næste måned kan købes i hele Kina.
William Ding har i høj grad æren for, at internettet er blevet så udbredt i Kina, og hans netværk når i dag ud til størstedelen af den kinesiske befolkning. I løbet af de sidste 15 år er han blevet en af verdens rigeste mænd - og den 5. rigeste kineser.
Hvorfor er han interesseret i at sælge varer med Irma-pigen fra en relativ lille kæde i et meget lille land? Det gør han, fordi han mener, der er et meget stort, nærmest uopdyrket marked for rene, sunde og sikre produkter til den hurtigt voksende kinesiske mellemklasse. De værdier og kvaliteter, han taler om, er dem, som Irma – og Coop - har dyrket i langt over 100 år.
Aftalen er udtryk for flere fundamentale forandringer for hele dagligvarebranchen: Vores muligheder er blevet meget større i kraft af den eksplosive vækst for nethandel, den hastige globalisering og den voksende velstand i verden. Vores hverdag kan hurtigt forandres med nye konkurrenter, der hurtigere kan rykke end de traditionelle kæder, der skal bygge og etablere sig fysisk.
I USA ser vi lige nu online-giganten Amazon, grundlagt for godt 20 år siden, overtage den fysiske supermarkedskæde Whole Foods (der kan sammenlignes med Irma). De sætter øjeblikkeligt priserne ned og øger kundestrømmen kolossalt den første måned. Samtidig søsætter de nye online-ydelser flere og flere steder i verden med meget hurtig levering af dagligvarer.
Det er kun få år siden, at vi så truslen i Skandinavien komme fra store kæder som hollandske Ahold, franske Carrefour, britiske Tesco eller amerikanske Walmart. De kom aldrig, men bliver nu selv presset på mange markeder af Amazon, Alibaba og Kaola.
Så på den ene side byder den nye verden på nye muligheder for os, men der er altså også nye trusler, vi skal forholde os til.
Men hvis vi kigger på mulighederne, så er Irmas aftale med Kaola et eksempel, der godt kunne inspirere hele den danske fødevarebranche. For den viser, at Danmarks unikke position inden for økologi, fødevaresikkerhed og pålidelige kontrolsystemer er noget, der i stigende grad bliver efterspurgt på verdens største marked. For fødevareskandaler har skærpet bevidstheden hos meget store forbrugergrupper og de har fået – og får – langt bedre råd til at stille krav til de varer, de køber.
Derfor vil det nok være en god idé og satse endnu mere på kvalitet, økologi og sikkerhed i dansk landbrug og fødevareindustri. Det er områder, der vil være et voksende marked for og med et indtjeningspotentiale, der er større end ved at fortsætte uændret traditionel produktion.
Vi glæder os til at se, hvordan Irma-pigen vil klare sig i Kina.