Derfor er du så dårlig til detailhandel
Så faldt detailhandelsomsætningen igen, mens privatforbruget steg. Det er fjerde måned i træk og et velkendt billede på stagnation og tilbagegang i branchen de seneste otte-ni år.
Danmarks Statistik tilføjer, at der er forsvundet 4.000 butikker på landsplan mellem 2012 og 2016.
Trist læsning, men det bliver først for alvor sørgeligt, når man hører de typiske forklaringer på tilbagegangen, ikke mindst fra butikkerne selv: “Det er udviklingens skyld”.
Udviklingen i form af e-handel. Udviklingen i form af finanskrisen. Udviklingen i form af indkøbscentre, der dræner de mindre og mellemstore byer for kunder. Udviklingen i form af brancheglidning, der gør, at man kan købe sin cykel eller sin stegepande billigere i Bilka end i specialbutikken.
Det er som om, at vi er ofre for en naturlov eller en ond skæbne.
Jeg kan godt forstå, at vi taler om det på den måde. For hvis det er ”udviklingens” skyld, så er det jo ikke butikkens egen skyld. Og det er da en trøst. Men hvad nu, hvis det slet ikke er udviklingens skyld, men bare at butikkerne har været for dårlige og for langsomme til at tilpasse sig den moderne forbrugers behov?
Ville det ikke være fantastisk, hvis der slet ikke er nogen naturlov, der dikterer butiksdød og faldende omsætning, men at det bare skyldes uduelighed hos de handlende?
Jeg tror, det er sådan. Og dermed siger jeg også, at du kan gøre noget ved det.
F.eks. har vi hos Birch & Birch i seks år fortalt vores kunder og enhver, der gider lytte, at forbrugerne er trætte af ting. Senest har store detailkæder som Ikea og Next sagt nøjagtig det samme. Så hvorfor bliver du ved med at forsøge at sælge kunderne noget, de tydeligt siger, de ikke vil have? Heller ikke på tilbud.
Ting har toppet. Det er bare et eksempel af mange, hvor detailhandlen har snorksovet, mens forbrugernes ønsker, drømme, værdier og forestillinger om det gode liv har ændret sig.
Du kan ikke ændre på, at forbrugernes værdier - og dermed deres forventninger til din butik - skifter, men du kan tilpasse dig.
Kunderne har nye forventninger til varerne på dine hylder, til værdi for pengene, til din service, og til det de skal bruge varerne til. Butikkerne bliver målt med nye målestokke. Dit job som butiksindehaver eller som kædedirektør er at kende de målestokke - og det gør du ikke. Det fortæller Danmarks Statistik mig.
Du er nødt til at forstå forbrugernes opfattelse af, hvad der er godt og skidt i tilværelsen, før du køber ind. Hvis du f.eks. sælger multivitaminer, så er det ligegyldigt, hvor gode vitaminpillerne er, eller hvor billigt du kan sælge dem, hvis forbrugerens værdier siger, at vitaminpiller kun er for dårlige mødre, der ikke giver deres børn andet end pomfritter at spise.
Alting begynder med at forstå, hvad dine kunder gerne vil have, og det kan du ikke forstå, hvis du ikke kender kundernes værdier. Du kan heller ikke forstå, hvorfor nogle butikker klarer sig godt på trods af “udviklingen” - og du kan slet ikke lære noget af dem. Så længe det ikke er på plads, er strategimål, KPI’er og regneark spild af tid.
Kun sådan bliver du relevant for dine kunder, og kun sådan er du med til at skabe udviklingen i stedet for at være offer for den.
Og så gider jeg ikke høre flere undskyldninger!