Derfor bliver 2017 et vigtigt år for dansk detailhandel
På vej ind i et nyt år er det tid til at gøre status.
2016 blev langt fra en fest for detailhandlen, men der var dog fremgang at spore. Privat-forbruget holdt en lille tendens opad, som ser ud til at fortsætte i 2017.
På den politiske front blev de mindre erhvervslejere reddet, da flertallet for forslaget om tidsbegrænsede lejemål røg i sidste øjeblik.
Samtidig fortsatte digitaliseringen i detailhandlen med at tordne derudaf både herhjemme og i resten af Europa. Vi forventer, at når vi gør den samlede danske e-handel op for 2016 vil den have rundet de 110 milliarder kroner.
I 2017 står vi foran nogle afgørende sværdslag, og der er udsigt til, at den i forvejen hårde konkurrence bliver yderligere skærpet. I hverdagen er alle kæder og butikker i intens konkurrence om forbrugernes gunst og opmærksomhed, og sådan skal det være.
Men når det gælder rammevilkår og lovgivning, er det afgørende, at branchen kæmper samlet. Kun en fælles indsats kan sikre den opmærksomhed, der er nødvendig i det politiske landskab.
Den nye VLAK-regering har lovet at tage et opgør med punktafgifterne og har søsat en afgiftsanalyse, der vil skele til afgiftsniveauerne i vores nabolande. Arbejdet skal være færdigt i år, og i Dansk Erhverv vil vi gøre, hvad vi kan, for at sikre, at det munder ud i reelle afgiftslettelser til gavn for handlen.
Den største kampplads bliver dog Bruxelles, hvor forskellige forslag gør det svært for (danske) e-handelsbutikker. Denne gang med et forslag, der indfører en de facto salgspligt til forbrugere i alle EU-lande uanset om virksomheden kan se en forretningsmæssig ide i det eller ej.
Kravet gælder uden skelen til om man er en lille købmandsbutik, der blot ønsker, at sælge varer på nettet til lokale kunder eller er en international butikskæde. Det er fortsat uklart hvilke krav butikkerne skal opfylde for at undgå, at de også får leveringspligt i hele EU. Forslaget vil også skabe irriterende ”klik-bøvl” for forbrugerne, som det kendes fra de nuværende cookieregler, da forbrugerne aktivt skal tage stilling til, hvilken landeudgave af en bestemt netbutik vedkommende vil handle på.
Forslaget, der skal fremme e-handel i det indre marked, vil – stik mod intentionerne - påføre netbutikkerne store byrder og afskrække navnlig små og mellemstore handlende fra at sælge online.
Samtidig åbner forslaget for endnu større problemer med momsunddragelse over landsgrænser. Selvom vi i 2016 fik en ny europæisk momspakke, der fra år 2021 (!) skal styrke indkrævningen af moms på nethandel over landegrænserne i EU. Indtil da har vi endnu til gode at se, at den danske kontrol i praksis fungerer.
2017 bliver året, hvor vi kæmper kampen for at binde loyalitetskort og betalingskort sammen. Det vil styrke detailhandlens muligheder for målrettet markedsføring, hvis alle funktioner kan samles på et kort eller én mobiltelefon - og er samtidig et skridt i retning af det kontantløse samfund, som kan øge trygheden i butikkerne.
Det bliver også året, hvor det mobile dankort bliver introduceret. Forbrugerne har for alvor taget mobilbetaling til sig, og at de nu får mulighed for at integrere dankortet på mobilen vil gøre hverdagen nemmere for både forbrugere og butikker.
Endelig vil kæderne og forbrugernes fokus på at mindske madspild fortsætte i 2017 og innovationen i fødevarebranchen accelerere yderligere. Det viser, at branchen som helhed tager sin del af ansvaret for udviklingen af en bæredygtig, cirkulær økonomi.
Godt nytår!