Beliggenhed, beliggenhed - og mere beliggenhed
Nej, vi ER ikke gået ind i ejendomsmæglerbranchen her på Dansk Handelsblad. Og heller ikke i ejendomsudvikling. Det lader vi andre om, som har langt mere forstand på de dele. Men dagligvarehandel er stadig et game, hvor de helt rigtige butiksplaceringer er af enorm betydning.
For uanset, om onlinehandel med dagligvarer skulle komme fordoblet ud af coronakrisen, vil der gå mange, mange år, før butikkerne mister deres førende rolle. Hvis det nogensinde kommer til at ske. Det er absolut ikke tilfældigt, at førende dagligvareaktører fortsætter med at ekspandere og opgradere butiksnettet. At Netto, Lidl og Rema 1000 er så aktive på det felt herhjemme, som de er.
Lige som flertallet af deres konkurrenter stadig er dybt engageret i at få trimmet deres butikker til at matche kundernes nye krav. I den sammenhæng ændrer ikke stort, at en kæde, der kun har sine fysiske butikker at byde på, vil miste noget. Selvfølgelig er det optimalt at tilbyde sine kunder så frit valg som muligt på alle hylder, hvad angår salgskanaler, der hænger sømløst sammen.
Selvfølgelig. Men i øjeblikket svarer det højst til flødeskummet på lagkagen. Bunde og fyld er også her i 2020 lavet af solide mursten. For nylig rundede Rema butik nummer 350 efter 26 år i Danmark. Dermed er franchisekæden meget tæt på at passere Coops discountkæde Fakta, som den der har flest butikker - efter markedsleder Netto med 519 butikker. Hvis corona-situationen tillader det, vil Rema senere på året kunne fejre med en lidt større markering, at der bliver i alt 1000 Rema-butikker til sammen i Danmark og hjemlandet Norge. Det er da en ophobning af mursten, der vil noget.
Som regel deler Remas top med god grund roser ud til kædens købmænd og deres folk i butikkerne, når kædens massive vækst år efter år skal have en forklaring med på vejen. Men man kan ikke undervurdere betydningen af den sikkerhed, hvormed makkerparret i Reitan Ejendomsudvikling, Jan Poulsen og Stephan Sørensen, i årevis har opstøvet nye butiksplaceringer med fremtid i til Rema 1000 - ved rundkørsler, tæt på skoler, institutioner og boligområder. Nogle konkurrenter ser med en vis misundelse på resultaterne. Husker jeg ikke helt forkert, er der de sidste mange år kun blevet lukket tre Rema-butikker, hvor det ikke bare har handlet om butiks- flytninger.
Den seneste lukning kommer i Herning ved månedsskiftet. Det lille antal kan ikke kun skyldes de lokale Rema-købmænd, og at Rema-brandet er stærkt og har medvind. Men også at Poulsen og Sørensen i Reitan Ejendomsudvikling for det meste rammer plet i det komplekse spil, som det er at få landet de bedste placeringer. Om det er lettere i Polen, hvor dagligvaremarkedet stadig ikke er mættet, som vi kender det her i landet, ved jeg mindre om.
Meget tyder imidlertid på, at både jeg og mange andre med interesser i dagligvarebranchen bør få opdateret vores viden hurtigt - efter at Salling Group for alvor har sat turbo på en polsk ekspansion med købet af giganten Tescos tilbageværende polske butikker. De første rapporter fra Polen lyder på, at Tescos butikker geografisk set ligger helt rigtigt placeret til at supplere Nettos eget butiksnet i landet, der nærmer sig de første 400 butikker. Når konkurrencemyndighederne har givet grønt lys for handelen - efter planen i årets sidste kvartal - forestår der en nøjere gennemgang af Tescos butikker, og så vil Salling Group efter forskellige kædedirektørers udsagn kunne bruge over 200 af de 301 tilkøbte butikker, som så kan genopstå som Netto’er i det nye 3.0-koncept.
Dermed vil Polen med en bred margin overhale Danmark som landet med flest Netto-butikker - måske så mange som 650. Polen har tidligere stået højt på dagsordenen i Salling Group, men ekspansionen i landet faldt lidt længere ned på listen, da der midt i 10’erne viste sig en mulighed for at gøre comeback på det britiske marked med Netto.
Omsætningen i en butik i England lå den gang væsentligt over en tilsvarende Netto i Polen. Med væksten i Polen i de mellemliggende år vil forskellen efter alt at dømme være blevet mindre.