110 år - og stadig på vej
Jeg kan lige så godt sige det med det samme: Vi skal langt tilbage i historien.
1. oktober 1909 blev nemlig en stor dag for Central-Organisationen af Detailhandlerforeninger i Jylland. For det var den dag, at den første officielle udgave af organisationens nye blad, Jydsk Handelsblad, kom på gaden - efter en forsøgsudgave 14 dage tidligere.
Det den gang spritnye blad for købmændene i Jylland forblev dog ikke rent jysk ret længe.
Der kom kun til at gå to år, før købmænd på Fyn og Sjælland kom med blandt ejerne, og bladet skiftede navn til Dansk Handelsblad. Og det har det så heddet lige siden.
Kan man sin købmandsregning, er det ikke den store kunst at regne sig frem til, at Dansk Handelsblad fylder 110 år i år. Og det sker netop her i oktober.
Grundlæggende kan vi egentlig bedre lide at fejre andres jubilæer end vores eget. Som da Coop blev 150 år for få år siden, Mærkevareleverandørerne 50 år sidste år - og senest Rema 1000, der i år har været 25 år i Danmark.
En 110 års fødselsdag er også kun lidt rund, så vi har ikke sat alle sejl til i fejringen af os selv. Men resten af året vil vi markere det med nedslag fra gamle udgaver af bladet.
Vi begynder naturligvis helt fra starten i 1909 - og så bevæger vi os ellers op gennem 1900-tallet.
Nu, 110 år efter, har vi i Købmandsforeningen Danmark grundlæggende samme ejer, som startede bladet op i begyndelsen af 1900-tallet.
Det var få år, før 1. verdenskrig smadrede den verden, som mange troede, at de kendte.
Men hvor Jydsk Handelsblad lagde ud med at være talerør for ejerne, er Dansk Handelsblads position nu en ganske anden.
Vi leverer nyheder og viden til hele dagligvarebranchen, har redaktionel frihed og bestræber os grundlæggende på at komme så tæt på en upartisk sandhed, som det er praktisk muligt.
Og det er sin sag i en så konkurrencebetonet branche som dagligvarebranchen, hvor mange hellere vil sige lidt mindre end at risikere at blotte eller blamere sig.
Det kunne måske være fristende at lade sig pensionere i så høj en alder som 110 år. Men det er ikke den slags planer, vi sysler med.
Tværtimod arbejder vi på at få skabt et opdateret grundlag for at fortsætte med at være relevante for jer de næste 110 år.
Som et gammelt trykt medie er vi lige som alle andre i branchen i fuld gang med at genopfinde os selv i en mere digital udgave i disse år. Det ligner en proces uden en kendt endestation.
I 2019 har det blandt andet ført til premieren på vores nye vidensportal, dhblad.dk/viden, som er en mere dynamisk afløser for det gamle opslagsværk, Hvem er Hvem.
Vidensportalen vil blive videreudviklet i de kommende år. På papir har vi også lanceret et nyt magasin til dagligvarehandelens "fætter", foodservice-segmentet.
Det hedder Food Professional, og det første nummer udkom i september. Det næste lander i december - til Dansk Handelsblads medlemmer og til den vækstbranche, som foodservice er i disse år.
Et af de næste trin af nyt fra Dansk Handelsblad er en jobportal, der er lige på trapperne.
Vi håber, at I vil tage godt imod den, for rekruttering er et af de store aktuelle temaer i branchen. Blandt mange andre, som vi bestræber os på at dække.
Også i de næste 110 år.