Sortimentet i Danske Madskatte øger omsætningen med 15 procent

Dagrofa 23. maj 2024 -
This describes the image
Foto: Dagrofa
  • Menys satsning 'Danske Madskatte' er kommet godt fra start. Der er meget mere i gære, siger Menys kommercielle direktør. 

Skrevet af: Søren Tougaard

For tre måneder siden oplevede Menys kunder, at 200 varer i kædens butikker landet over fik stemplet ’Madskat’ Det fortæller, at varen er produceret i Danmark med godt håndværk, kvalitet og innovation i fokus.

Og konceptet har fået en flot modtagelse, meddeler Meny.

I løbet af de første godt 100 dage har Meny således oplevet en stigning på 15 pct. i omsætningen af produkter solgt fra Danske Madskatte-sortimentet, når man sammenligner med samme periode sidste år.

Meny har oplevet de største stigninger i antallet af solgte varer inden for kategorierne dybfrost, frugt, kolonial, vin og delikatesse. De varer, der har solgt bedst, er f.eks. ost fra Them mejeri, OMHU kyllingebryst, vaniljeis fra Hansen, Gestus kartofler fra Lammefjorden samt mælk fra Øllingegaard.

I dag er der allerede over 500 varer med i ’Danske Madskatte’-sortimentet. Menys ambition er, at der skal være 1000 Madskatte i sortimentet i 2025.

Siden opstarten har supermarkedskæden fået 30 pct. flere leverandører med i konceptet.

- Vi har set en imponerende start på salget af produkterne i ’Danske Madskatte’-sortimentet, uanset om varerne er i vores tilbudsaviser, annonceret lokalt eller blot står på hylderne. At vi oplever en stigning i solgte varer i mange forskellige kategorier, vidner om, at danskerne generelt har stor appetit på lokalt producerede produkter. Vi oplever, at kunderne anerkender, at vi satser på det danske, siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny og uddyber:

- At vi er kommet så godt fra start med vores nye koncept, bekræfter os i, at vi skal videreudvikle det i den kommende tid med både nye produkter i sortimentet samt nye partnere. Der er meget mere i gære, og vi glæder os til at præsentere nye tiltag løbende. 

Anerkendelse fra Hansen Is

En af de producenter, som har været med helt fra starten og har oplevet en stigning i antallet af solgte produkter, er ismejeriet Hansen Is, som holder til i Jægerspris i Hornsherred.

Virksomhedens historie går helt tilbage i 1922. I dag producerer Hansen Is en bred vifte af forskellige is baseret på lokale råvarer.

- Vi glæder os over, at Menys kunder værdsætter, at Hansen Is er blevet en del af ’Danske Madskatte’. Igennem fire generationer har vi arbejdet med is og nørdet dybt ind i håndværket. Vi er virkelig optaget af, hvordan vi kan forene smage og kvalitet med økologi og den tætte relation til vores råvare-leverandører. Det er det, vi gør os umage med. Derfor er det fantastisk at blive anerkendt som en ’Dansk Madskat’ i Meny og indgå i et fællesskab med andre dygtige leverandører, som alle har noget på hjerte, siger Anders Eibye Hansen.

Sønderjylland topper

Selvom danskerne over hele landet har købt flere varer fra ”Danske Madskatte”-sortimentet sammenlignet med samme periode sidste år, topper Sønderjylland, når det gælder, hvor der er lagt flest madskatte i indkøbskurvene.

Samtidig er det også Meny-butikkerne i Sønderjylland, der har den største omsætningsvækst i Madskatte-sortimentet. Derudover viser tallene, at 20 pct. af omsætningen fra Madskatte-sortimentet kommer fra København og Nordsjælland.

- Det er glædeligt at opleve, at efterspørgslen ikke kun baserer sig på et regionalt fundament, men at danskerne landet over taget godt imod vores nye satsning. Meny er hele Danmarks madmarked og med de første resultater fra lanceringen af ’Danske Madskatte’ kan vi over hele linjen sige, at vi er godt på vej, siger Jesper Bjerring. 

Opdateret 23. maj 2024