Reklamer: Dagrofa-direktør advarer mod en ja tak-ordning
-
Kædedirektør Esben Keller mener, at en ja-tak ordning til reklamer vil koste butikker livet
En ja-tak ordning til reklamer vil kunne skubbe til butiksdøden. Det forudser kædedirktør Esben Keller fra Spar, Min Købmand og Letkøb, som er en del af Dagrofa.
I et debatindlæg i Jyllands-Posten skriver han, at ”for mange butikker vil det være dødsstødet”.
Han henviser til, at analyser fra Kantar Gallup viser, at 59 pct. køber ind ugentlig på baggrund af en tryksag, de har modtaget i postkassen, mens 69 pct. anvender de husstandsomdelte tryksager, når de skal lede efter tilbud i deres foretrukne dagligvarebutik.
- Butikker drejer nøglen om, fordi butikker er svære at få til at løbe rundt i yderområderne. Det er både ærgerligt og problematisk, for butikkerne i de små byer bidrager til at skabe nærhed til indkøb og er en del af lokalsamfundenes byliv, skriver Esben Keller og tilføjer, at der fra 2006 til 2020 er forsvundet flere end 5.800 butikker.
Ifølge Esben Keller vil en ja tak-ordning ramme de små butikker meget hårdt, fordi det vil fjerne de lokale dagligvarebutikkers mulighed for at ramme kunderne med målrettede tilbud.
- Hvis antallet af husstandsomdelte tryksager falder markant, bliver det nærmest umuligt for den lokale detailhandel at nå ud til deres kunder, og undersøgelser viser, at tilbudsaviser i gennemsnit driver omkring 30 pct. flere kunder ind i butikkerne, siger Esben Keller.