Omsætningen er femdoblet og stigende
-
Købmand Peter Egebæk står for en stigende omsætning i Meny Kalundborg. Godt hjulpet på vej af Novo Nordisk succes.
I den gamle købstad, Kalundborg der tidligere var mest kendt som færgehavn, er der atter kommet vind i sejlene. Nu med Novo Nordisk som drivkraft. Medicinalgiganten er frem mod 2029 i gang med en opfattende udvidelse af produktionsfaciliteterne til omkring 60 milliarder kroner. Udover de fremtidige 1250 nye arbejdspladser har udvidelsen og Novo Nordisk succes en positiv effekt på butikkerne i Kalundborg.
Det oplever købmand Peter Egebæk i sin egen butik, Meny Kalundborg, der på 10 år har femdoblet omsætningen og nu er den tredje største butik ud af de 115 Meny-butikker på landsplan. Peter Egebæk lægger meget vægt på de klassiske købmandsdyder såsom at være tilstede og synlig i butikken og opbygge gode relationer til kunderne.
- Men jeg kommer faktisk ikke med en baggrund i dagligvarebranchen.Så da jeg købte butikken i 2015, kunne jeg se på den med nye øjne.
Peter var salgschef for designvirksomheden Stelton, før han skiftede branche.
- Jeg følte dog ikke, at jeg stod helt på bar bund. For organisationen var på plads og der var god opbakning og kompetente folk i butikken, der stod bag mig.
Butikken var en af de første, der blev omdannet til Meny, da kæden startede i Danmark. Hvilket var med til at friste Peter til at prøve kræfter som købmand, sammen med muligheden for finansiering fra KFI. En opbakning som Peter er meget taknemmelig for i dag.
Stor investering
Fremgangen i omsætning er ikke kommet af sig selv. Peter overtog en slidt butik, der med Peters egne ord, nærmest var en synkefærdig skude, så alt er blevet renoveret og udskiftet. Og så arbejdes der struktureret på ledelsesniveau.
- Afdelingslederne har stor frihed med ansvar for eget budget, som vi følger op på på ugentlig basis. Og så driver vi vores virksomhed med hjertet, pænt og ordenligt.
Når Peter siger “vi”, er det fordi, hans bedre halvdel, Michael Skovgaard Rasmussen, blev medkøbmand efter tre år, da der begyndte at blive rigtigt travlt i butikken. Sammen arbejder de med, at medarbejderne skal tage deres personlighed med på arbejdet og bruges der, hvor de passer ind, i stedet for at få medarbejderen til at tilpasse sig jobbet.
- Jeg oplever, at det kan medarbejderen godt gøre i en periode. Men en rund medarbejder, der skal passe i en firkantet stilling. Det bliver sjældent godt i længden. Så hellere bruge kompetencerne et andet sted.
Salgs-og eventchef
Som noget særligt har Peter netop ansat en salgs-og eventchef, Jonas Kristensen. Jonas blev oprindeligt ansat som slagtermester kort efter, at Peter købte butikken. Efter nogle år ville Jonas gerne prøve en anden branche og fik job hos Novo Nordisk. Men Peter var ked af at miste ham, så Jonas fik tilbudt en plads i butikkens nyoprettede bestyrelse.
Her var Jonas med til at videreudvikle butikken, og da bestyrelsen efter et møde om den fremtidige udvikling besluttede at oprette en stilling som salgs-og eventchef, kom Jonas dagen efter og lagde billet ind på den. Nu skal Jonas være med til at øge omsætningen yderligere ved at udvikle nye koncepter og afholde events som vinfestival, ginsmagninger og temauger. Peter og Jonas vil også afprøve live online-salg fire gange om året.
Så alt tyder på, at Meny Kalundborg kommer til at sætte nye omsætningsrekorder på egen hånd men med et rygstød fra de ekstra ansatte hos Novo Nordisk.