Meny vil udvikle dansk madkultur sammen med udvalgte leverandører

Dagrofa 21. dec 2023 -
This describes the image
Foto: Dagrofa
  • "Danske Madskatte" bliver fremover et vigtigt element i Menys ambition om at manifestere sig som Danmarks madmarked.

Skrevet af: Søren Tougaard

Dagrofas supermarkedskæde Meny har store ambitioner på den danske madkulturs vegne.

Igennem et nyt og tæt partnerskab med indtil videre fire danske leverandører, Mejeriet Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced, vil kæden bidrage til at udvikle dansk madkultur. Partnerskaberne skal både på kort og lang sigt bidrage til at styrke de lokale leverandørers forretning igennem Menys nationale fødekæde og øge udbuddet af danske varer i kædens i dag 114 butikker.

I begyndelsen af det nye år vil Menys kunder derfor blive mødt af kædens nye satsning "Danske Madskatte". Konkret vil kunderne opleve, at 200 varer i butikkerne fremover vil blive særligt udvalgt og markeret som "Madskat".

Dette indikerer, at varen er produceret i Danmark med godt håndværk og innovation i fokus. Indledningsvis drejer det sig om varer fra det eksisterende sortiment, men ambitionen er, at op mod 700 varer skal være en del af "Danske Madskatte" i 2025.

Sortimentet, som bliver en del af "Danske Madskatte" vil kunne variere lokalt og regionalt alt afhængig af udbuddet af lokale produkter fra butikkernes omegne.

"Danske Madskatte" vil fremover blive et vigtigt element i Menys ambition om at manifestere sig som Danmarks madmarked. Det vil blandt andet ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører omkring udvikling af dansk madkultur.

Her udvælges leverandørerne efter deres bæredygtighedsprofil, nytænkning og faglige fokus i udviklingen af deres produkter.

- Vi er stolte over at introducere "Danske Madskatte" for vores kunder, hvor vi hylder de danske leverandørers dedikerede arbejde med at skabe nye produkter med stærke smagsoplevelser. Kunderne flytter sig, og det gør vi også. Vi ønsker med "Danske Madskatte" at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd. Lige nu kan vi se kunderne efterspørger det i stort omfang, og at der er en plads i markedet til den position, siger Richo Boss, kædedirektør for Meny.

Partnerskaberne skal på kort og langt sigt sikre, at udbuddet af varer i ’Danske Madskatte’-konceptet øges til op mod 700 produkter inden for et par år.

Endvidere er det Menys ambition at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil Meny arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.

Ifølge Retail Institute Scandinavia vil 50 pct. af danskerne i fremtiden købe flere dansk producerede varer. Videre ønsker 36 pct. af danskerne, at varerne er produceret i Danmark, når de handler, hvilket er en stigning fra 29 pct. i 2015.

Tæt partnerskab

Meny introducerer indledningsvis fire leverandører som de første partnere i "Danske Madskatte"- lanceringen. Det drejer sig om Mejeriet Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced, der blandt andet laver fond’er, ud af produkter, som ellers ville være gået til spilde.

Leverandørerne er valgt ud fra deres passionerede arbejde med produkterne, og fordi deres produkter i dag allerede spiller en betydelig rolle i Menys sortiment.

- Vi glæder os til at starte partnerskabet op med Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced. Nu vil vi sammen skabe et rum for dialog og erfaringsudveksling os alle i mellem. For det er igennem videndeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden, siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny.

Succes i Norge

I Norge har initiativet "Norske Madskatte" eksisteret i mange år og har i dag 450 norske leverandører på tværs af landet. Der er mere end 4000 varer i sortimentet samt 45 partnere, som sammen med Meny bidrager til at videreudvikle norsk madkultur.

- Jeg bliver inspireret over den fantastiske udvikling, der har været hos vores kolleger i Norge. Det viser, hvor stort potentialet er, og vi glæder os til at bidrage til i endnu højere grad at sætte innovation og dansk madkultur på agendaen, lyder det fra Richo Boss.

 Fra uge 6 vil alle Meny-butikker introducere "Danske Madskatte", hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor "Danske Madskatte" introduceres, og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger.

Ifølge Retail Institute Scandinavia vil 50 pct. af danskerne i fremtiden købe flere dansk producerede varer. Videre ønsker 36 pct. af danskerne, at varerne er produceret i Danmark, når de handler, hvilket er en stigning fra 29 pct. i 2015.

Opdateret 21. dec 2023