Dagli’Brugsen vinder på arbejdsglæde

Coop 16. nov 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Tre kæder i dagligvarebranchen ligger i top i en ny ”jobglæderapport” fra Jobindex

Stolthed og et kundeorienteret arbejdsmiljø er noget af det, kandidaterne forbinder detailbranchen allermest med. Branchen er blandt kandidaterne ligeledes kendetegnet ved værdierne kvalitetsbevidst, seriøs og mangfoldig.

Sådan konkluderer Jobindex i en ny jobglæderapport, hvor nuværende og tidligere ansatte i 18 udvalgte detailkæder siger, hvad de mener om deres arbejdsplads.

Helt i top ligger Dagli’Brugsen med en score på 4,5944 efterfulgt af Irma med 4,3458. Lige efter kommer Rema 1000 med en score på 4,3324.

Bilka, Fakta og Føtex tager pladserne seks, syv og otte, mens Meny indtager plads nummer 10 efterfulgt af SuperBrugsen og Kvickly. Nummer 16 er Netto, og Lidl ligger nederst på plads nummer 18 med en score på kun 2,5309 point.

På de resterende placeringer er blandt andre Matas og en række byggemarkeder. 

Ifølge rapporten er detailbranchens ansatte også stolte af deres arbejde. 89 pct. af de adspurgte kandidater, der arbejder eller har en fortid i branchen, oplever i en eller anden udstrækning at være stolt, mens kun 11 pct. ikke oplever at være det.

Når man spørger butiksassistenter, hvad det er, der gør dem glade for deres job, svarer de: kundeorienteret arbejdsmiljø, fagligt arbejdsmiljø samt kolleger og overordnet arbejdsmiljø.

Butikscheferne svarer, at det, der skaber deres stolthed, er: kundeorienteret arbejdsmiljø, fagligt arbejdsmiljø samt uddannelse og udvikling.

De fleste dagligvarekæder har altså en fin score, når det kommer til arbejdsglæde – og de ansatte er stolte af deres arbejde. Alligevel kæmper detailhandlen om medarbejderne.

Til det lyder det i rapporten:

”Samtidig tegner der sig et billede af, at de gode historier om trivsel og motivation blandt de ansatte ikke når kandidaterne i markedet med en interesse i branchen.

Det er ikke overraskende, da de fleste vil kende en detailbutik af navn, men kun meget få har indblik i butikkerne som arbejdsplads. Det kan hænge sammen med, at de fleste jobsøgeres interaktion med detailhandlen går gennem forretningerne og tilbudsaviserne – online eller fysisk.

Derfor ligger der en opgave for detailkæderne i at formidle historien om dem selv som arbejdsplads. En historie, der passende kan tage udgangspunkt i den høje jobglæde blandt de ansatte.”

Opdateret 16. nov 2021