Coop ruller nyt madkoncept ud i 200 butikker
-
Frem til marts 2022 vil Coop åbne i alt 200 nye madafdelinger på tværs af koncernens kæder Superbrugsen og Kvickly. For Superbrugsens vedkommende er der tale om det største udrulningsprojekt i kædens historie.
Over de kommende ti måneder vil slagter- og delikatesseafdelingerne i 150 Superbrugser og 50 Kvicklyer blive ombygget.
"Under navnet MadCooperativet skifter fokus i afdelingerne, så man går fra at være koncentreret om fersk kød, hvor kunderne selv laver maden derhjemme til at være opdelt i 4 zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt."
Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
- Vi gør det for at imødekomme vores kunders krav om kvalitetsmad, inspiration og løsninger, der gør hverdagen lidt lettere, siger kædedirektør Torben B. Andersen fra Kvickly.
20 nye afdelinger om måneden
For Superbrugsens vedkommende er der tale om et af de største udrulningsprojekter i kædens historie. Kæden forventer at åbne 15 nye afdelinger om måneden, mens Kvickly i gennemsnit skal åbne 5.
”Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed, siger kædedirektør i Superbrugsen, Jesper Gottschalck Jensen.
Forud for åbningen er der gennemført et uddannelsesprogram for medarbejderne, så kunderne kan få rådgivning af de faguddannede medarbejdere
I forbindelse med et måltidsstudie i 2019 konstaterede Coop en klar differentiering mellem hverdag og weekend, hvor måltidet og fokus på nydelse kommer i centrum sidst på ugen. Salget viser, at op imod 40 pct. af salget i slagter- og delikatesseafdelingerne ligger fredag/lørdag. Derfor ændrer sortimentet i MadCooperativet sig ikke alene i løbet af dagen, men også i løbet af ugen.
- At have faguddannede medarbejdere, større udvalg af lødige måltidsløsninger og lokalt tilpassede tilbud er helt afgørende i vores kamp mod discountkæderne. Det er her kunderne i fremtiden endnu tydeligere end hidtil skal opleve en mærkbar forskel mellem et kvalitetssupermarked som SuperBrugsen og en discountbutik, siger Jesper Gottschalck Jensen.