Vild corona-vækst i det norske dagligvaremarked

Udland 18. feb 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Lavpriskæden Kiwi voksede mest af alle i et hysterisk norsk dagligvaremarked sidste år. Kædedirektør Jan Paul Bjørkøy har grund til at være tilfreds. Foto: Kiwi
  • Markedsleder NorgesGruppen fortsætter med at tage andele i 2020, hvor den samlede dagligvareomsætning rundede 200 mia. norske kr.

På et  webinar torsdag morgen har den norske del af analysevirksomheden NielsenIQ fremlagt tal for vækst og markedsandele på det norske dagligvaremarked sidste år.

Corona-pandemiens nedlukning af grænsehandel og restanurantbranchen har resulteret i en historisk høj markedsvækst på 17,1 pct. til knap 209 mia. norske kr., svarende til 152 mia.kr. 

- 2020 har været et ekstremt specielt år. En vækst på 17 pct. er selvfølgelig rekordhøj - og endnu mere bemærkelsesværdig, når man tænker på, at der de første to måneder af året næsten ingen vækst var, sagde Hege Witsø-Bjølmer, som har titel af retailer services director hos NielsenIQ Norge.

Væksten i Norge er dermed cirka det dobbelte af, hvad den bliver estimeret til herhjemme. 

Normalt er nordmændenes grænsehandel i Sverige en betydelig faktor i markedet, men med corona-relaterede grænselukninger i flere omgange i løbet af året faldt den med hele 85 pct. til 1,9 mia. norske kr. 

Danske Dagrofas største ejer, NorgesGruppen, fortsætter mange års udvikling med at vinde marked, bid for bid. I 2020 voksede den samlede andel med 0,4 procentpoint til 44,1 pct, mens ligeledes dansk-relaterede Rema 1000 bevarede sin andel på 23,2 pct. - efter en årrække med sivende markedsandele.

Taberne i markedet er Coop Norge, der går lidt tilbage til 29,3 pct. og den mindste aktør af nogen betydning, Bunnpris, hvis markedsandel falder fra 3,6 til 3,4 pct.

 

Kiwi rykker tæt på Rema

Det er i særlig grad Remas ærkerival blandt de norske lavpriskæder, Kiwi, der driver NorgesGruppens fremgang. Kiwis markedsandel sprang fra 21,8 pct. til 22,6 pct., og kæden nærmer sig dermed hastigt Rema som Norges stærkeste enkeltkæde.

Den norske udgave af discount, lavpris-segmentet, som både Kiwi og Rema 1000 tilhører, vokser på bekostning af de øvrige butiksformater. Andelen har passeret to tredjedele, nærmere bestemt 68,1 pct.

Det skyldes ikke mindst en butikstilvækst i de største kæder som Kiwi, Rema og Coop Xtra. Kiwi har flest butikker med 686, mens Rema er nået op på 648 butikker med en rekordhøj gennemsnitsomsætning på 75,7 mio. norske kr. - 55 mio. kr.

I alt er der nu 2310 butikker i lavpriskæderne - ud af totalt set 3852, en tilgang på 17 butikker.

 

Opdateret 18. feb