Trods corona-vækst: Tescos overskud skrumper

Udland 14. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Tesco
  • Online har nået 12 pct. af omsætningen i et mindre internationalt Tesco 

Den britiske markedsleder Tesco kan som de fleste øvrige dagligvarevirksomheder melde om en betydelig vækst i sit seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af februar i år. Omsætningen i de 12 måneder - der næsten følger det første år med corona - voksede totalt set med 7 pct. til 53,4 mia. pund, svarende til 458 mia. kr.

Tesco er gennem de seneste år blevet en mindre international virksomhed, herhjemme har vi ikke mindst bemærket frasalget af Tesco Polska til Salling Group, og nu ligger over 90 pct. af omsætningen på hjemmemarkedet og i Irland. Her har væksten også været størst med tæt på 9 pct. Tesco melder om vundne markedsandele i løbet året. Ifølge den seneste uafhængige Kantar-måling er andelen 27,1 pct., hvor den i 2020 oftest lå under 27.

Tescos online-handel er vokset med ikke mindre end 77 pct. til 6,3 mia. pund, altså ca. 12 pct. af gigantens samlede omsætning. 

Et større underskud i Tescos bank er med til at trække årets samlede driftsoverskud ned til 1,82 mia. pund - mod 2,53 mia. pund året året før. Koncernen opgør imidlertid corona-relaterede omkostninger til hele 892 mio. pund.

Den relativt nye topchef, Ken Murphy, takker sine ansatte for indsatsen i coronaåret, og tilføjer:

- Selv om pandemien endnu ikke er forbi, står vi godt placeret til at bygge videre på det momentum, der er i forretningen. Vi har styrket vores brand, øget kundetilfredshed og fået forbedret opfattelsen af vores priser. Vi har fordoblet vores online-forretning og udbygger en digital kundeplatform via vores Clubcard.

 

Opdateret 14. apr 2021