Tesco sysler med nyt premium-koncept
Tescos Finest hedder et af britisk dagligvarehandels mest kendte private labels. I 20 år har mærket været garant for varer af særlig kvalitet i den britiske markedsleder Tescos butikker.
Og nu bliver det måske også navnet på en ny kæde.
I hvert fald blev ideen luftet på et møde med Tescos aktieanalytikere og andet godtfolk på en såkaldt kapitalmarkedsdag midt i juni, hvor Tescos Finest ifølge flere branchemedier blev beskrevet som et højt profileret convenience-koncept, der skulle konkurrere med Marks and Spencer’s Simply Food-butikker.
Medier rapporterer om, at Finest-konceptet er i en meget tidlig fase, så man skal ikke umiddelbart vente at se det i funktion med masser af kvalitets-færdigmad og såvel indendørs som udendørs spisepladser foreløbig.
Ideen er ikke helt ny. Ifølge The Grocer blev de første tanker om et særligt Finest-butikskoncept første gang luftet tilbage i 2012.
Men uanset, hvor løse overvejelserne er, var de konkrete nok til, at konkurrenten Marks and Spencer’s aktiekurs faldt dagen efter.
Stille om discountkæde
Det er ikke så længe siden, at Tesco sidst lancerede et nyt butikskoncept i den meget nationalt orienterede discountkæde Jack’s, opkaldt efter Tesco-stifter Jack Cohen.
Men den lever aktuelt et meget stille liv, for efter de første åbninger i oktober sidste år, er det meget småt med nyt fra den kant.
Ud fra hjemmesidens oplysninger er der nu efter små ni måneders eksistens kun seks butikker i kæden.
Discount er ellers sammen med onlinehandel de to kanaler, der af det velrenommerede analysehus IGD spås den største omsætningsvækst i Storbritannien de kommende fem år, mens de store hypermarkeder - Tescos traditionelle format - vil gå lidt tilbage.
Den årlige vækst i henholdsvis discount og online estimeres til 7,0 og 7,5 pct., mens convenience kan se frem til godt 3 pct.
Farvel til udlandet
Ser man på helt aktuelle tal, er der ikke så meget tryk på Tesco. Midt i juni kom giganten med en kvartalsrapport, hvor væksten hovedsageligt stammede fra opkøbet af grossisten Booker, mens den britiske totalomsætning faldt lidt.
Det er imidlertid også bemærkelsesværdigt, hvordan den internationale del af Tescos samlede omsætning nu kun udgør 18 pct. af et samlet salg i kvartalet på 14 mia. pund - 117 mia. kr.
Efter flere års frasalg er Tesco aktuel kun i begrænset omfang til stede i Østeuropa og Asien.