Svenske dagligvarebutikker slog e-handlen i sommer

Udland 1. sep 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: ICA
  • Trods svære odds fortsatte væksten i dagligvareomsætningen i Sverige i juli måned. Markedsleder ICAs mindste butikker klarede sig særligt godt

Dagligvarehandlen har som bekendt været en af få vindere under corona-pandemien – men ikke med lige så høje vækstrater som onlinehandlen.

Med genåbninger hen over sommeren og mere liv udenfor hjemmet har forbrugerne imidlertid fået flere muligheder for at bruge penge, og det er begyndt at vise sig i de nyeste tal for forbruget.

Det gælder også i Sverige, hvor friske tal fra brancheorganisationen Svensk Dagligvaruhandel viser en vækst i omsætningen i butikkerne på 1,4 pct. i juli, mens e-handlen med dagligvarer faldt med 3,5 pct. sammenlignet med juli 2020.

Det er den første måned i al den tid, Svensk Dagligvaruhandel har målt omsætningsudviklingen i den digitale del af branchen, at butikkerne har slået online i konkurrencen om den højeste vækstrate.

- Omsætningsudviklingen i juli var positiv trods høje tal at sammenligne med fra juli sidste år. Det kan blandt andet forklares med, at mange tilbragte endnu en sommer i Sverige på grund af coronapandemien. Sandsynligvis ser vi også en fortsat effekt af, at kunderne søger tilbage mod de fysiske butikker i takt med, at flere og flere bliver vaccineret, siger Karin Brynell, som er adm. direktør i Svensk Dagligvaruhandel.

Nærbutikker har hentet mest

Lige som herhjemme er der også i Sverige sæsonbutikker, der lever højt på feriefolket. Det gælder også for kæden med de mindste butikker hos markedsleder, ICA, nærbutikkerne i ICA Nära, der klarede sig bedst af alle i juli måned med en vækst på næsten 9 pct. i sammenlignelige butikker.

ICA Nära svarer nærmest til Dagli’Brugsen eller Min Købmand herhjemme. Den kraftige vækst i feriemåneden juli indebærer, at ICA Nära nu er den ICA-kæde, der også har oplevet den højeste vækst i ”familien” i den forløbne del af 2021, når man måler på sammenlignelige butikker.

3,4 pct. er det blevet i årets syv første måneder – mod 1,5 pct. på tværs af alle ICA-kæder.

Opdateret 1. sep 2021