Sommeren løfter den svenske markedsleder

Udland 21. aug 2019 -
This describes the image
Store kæder som Maxi driver væksten i svenske ICA Foto: Jessica Gow / TT

Flere af de største spillere i svensk dagligvarehandel leverer langt mere stabilt, end vi er vant til at se herhjemme. Det gælder i særlig grad for markedsleder ICA og Dagrofa- koncernens børsnoterede indkøbspartner Axfood.

Og mens Axfood tromler frem - senest med en salgsfremgang på næsten 7 pct. i årets andet kvartal - fik ICA tidligere på året problemer med at holde gang i væksten.

Men med de nyeste salgstal for juli ser ICA, der med sine 1272 butikker sidder tungt på godt halvdelen af nabolandets dagligvaremarked, ud til at have overvundet et tilløb til krise.

ICA kunne ifølge sin seneste månedlige opgørelse notere sig en vækst på 3,7 pct. i omsætningen i juli - både totalt set og i sammenlignelige butikker. Det løfter gigantens vækst i det samlede salg hidtil i år til 2,8 pct.

Frem til og med juli har ICAs svenske dagligvareomsætning nået godt 70 mia. svenske kr. - ca. 49 mia. kr. I Sverige ligger inflationen for tiden og svinger lige omkring 2 pct., så der er stadig en reel vækst tilbage, selv om den er begrænset. I maj gik ICA lidt tilbage, og også junis vækst var med 1,6 pct. under inflationen.

Store formater trækker

Når man går ned i detaljerne, henter ICA den klart største vækst i sine store butiksformater, hypermarkedet Maxi og ICA Kvantum, der holder Føtex- eller Kvickly-størrelse med et gennemsnitligt salgsareal på 2500 kvm.

Det gælder både i sommermåneden juli og for 2019 hidtil: Jo større butiksformat, jo større vækst.

Ifølge analytiker Lars Welin fra branchebladet ICA Nyheter skyldes det ikke mindst, at årets sommer blev noget koldere i Sverige end sidste års.

- Folk blev mere hjemme i år. Husholdningernes valg af butik og butiksprofil blev ændret markant, siger han til bladet.

Den varme 2018-sommer favoriserede modsat det svenske sommerland og dermed de mindre butikker i Supermarket og Nära.

Nu har ICA Maxi nu igen overtaget i en længerevarende rivalisering med ICAs supermarkedskæde om at være markedslederens største målt på omsætning.

Med en fremgang på 4,3 pct. har 81 ICA Maxi-varehuse næsten nået 22 mia. svenske kr. i 2019's første syv måneder, mens ca. 430 ICA Supermarket-butikker er tæt på og har også rundet 21 mia. svenske kr. En del af forklaringen på den større vækst i Maxi, at ICA fra tid til anden åbner nye, mens antallet af supermarkeder til gengæld falder.

Opdateret 10. nov 2020