Sainsbury’s tester fremtidens supermarked
Mike Coupe, topchefen for den engelske supermarkedskæde Sainsbury’s, er nu i gang med at gøre fremtidens supermarked til virkelighed. Ændrede indkøbsvaner og øget konkurrence fra både nethandel og lavpriskæder tvinger Sainsbury’s til at nytænke supermarkedskonceptet.
Seks supermarkeder fordelt over hele landet fungerer som testbutikker, hvor Sainsbury’s forsøger at imødekomme de nye og stadig mere tydelige indkøbsmønstre. Nye elementer hos Sainsbury’s bliver en totalt forandret indretning af butikkerne og et øget udbud af udgangskasser, som til sammen skal gøre indkøbsturen hurtigere og nemmere og samtidig tilbyde kunderne et øget udbud af varer på områder, hvor de efterspørger det.
Fødevarer er fortsat en hjørnesten i fremtidens supermarked. Kunderne vil gerne købe dagligvarer i et supermarked, men de vælger i stigende grad mindre butikker og handler til gengæld oftere. De kunder handler gerne i kædens mindre bybutikker, Sainsbury’s Local, men nu vil kæden også imødekomme denne gruppe kunder i de store supermarkeder.
Food to go
Derfor får butikkerne en ny Food to go-afdeling forrest i supermarkedet lige i nærheden af udgangskasserne. Samtidig flytter man bagerafdelingen frem i butikken for at gøre det nemmere at købe friskbagt brød.
Et andet indsatsområde er Sainsbury’s eget tøjmærke, Tu, som får mere plads i de nye butikker sammen med isenkram.
De kunder, der gerne vil bruge tid på indkøbsturen, får nu et større udvalg af nonfood varer, som placeres langt supermarkedets ydervægge.
Gør betaling nemt
I det nye koncept lægger man også vægt på, at kunderne hurtigt og nemt kan betale for varerne. Derfor bliver der bemandede udgangskasse, selvbetjening til indkøbskurve og nye selvbetjeningskasser til indkøbsvogne, og kæden lancerer en ny indkøbsapp, SmartShop, som kan bruges til at scanne varerne og betale på mobilen.
– De fleste mennesker foretager stadig deres indkøb i supermarkeder, og den tendens vil fortsætte, men vi er nødt til at gøre vores supermarkeder mere bekvemme for kunder, der kommer ofte, men køber mindre. Vores test skal vise, hvor langt vi kan gå for at imødekomme de forskellige indkøbssituationer, hvad enten man vil handle hurtigt for at købe en sandwich eller man vil bruge mere tid til at hente inspiration til hjemmet eller opdage nye teknologier og gadgets, siger Sainsbury’s topchef, Mike Coupe.