Sainsbury’s omsætning runder 230 mia.

Udland 16. maj 2017 -
This describes the image
Sainsbury’s nyindkøb Argos driver naturligvis også e-handel. Foto: Argos

Et opkøb af nonfood-virksomheden Argos udgør den altoverskyggende forskel mellem resultaterne i britiske Sainsbury’s nyeste regnskab og det fra året før.

Omsætningen i den britiske gigant voksede med knap 12 pct. til 26,2 mia. mia. pund, svarende til 231 mia. kr., i det skæve regnskabsår, der sluttede 11. marts. Argos har været med halvdelen af året. Målt på sammenlignelige butiksenheder faldt salget imidlertid ifølge med 0,6 pct. Også overskuddet før skat faldt med 8 pct. til 503 mio. pund - 4,4 mia. kr.

Ifølge branchebladet The Grocer er det tredje år i træk med tilbagegang. Sainsbury’s har for nylig passeret Walmart-ejede Asda som nummer to på det britiske dagligvaremarked efter Tesco. Det skyldes dog, at Sainsbury’s har tabt mindre end Asda. Den seneste markedsandel er målt til 16,1 pct. mod Asdas 15,6 pct.

Fødevarer fylder fortsat

Herhjemme er Sainsbury’s mest kendt som Dansk Supermarkeds partner i det fejlslagne forsøg på at sende Netto til England for anden gang. Netop Sainsbury’s opkøb af Argos med effekt fra 2. september sidste år er blevet set som en medvirkende årsag til, at planerne om Nettos comeback blev opgivet.

Med over 800 fysiske butikker og en stor onlinehandel er Argos da også lidt af en mundfuld, som Sainsbury’s nu er ved at integrere - blandt andet gennem planer om at åbne 250 digitale Argos-butikker i Sainsbury’s store butikker. De første 59 er allerede på plads.

Trods nonfoods voksende andel af salget i de nu samlet set over 2000 butikker ejet af Sainsbury’s understreger topchef Mike Coupe fødevarernes forsat vigtige rolle.

- Fødevarer er kernen af vores forretning, og vi forpligter os til at hjælpe kunderne med at leve godt for mindre. Vores fødevareforretning forbliver stærk i et udfordrende marked, og vi fortætter innovationen på kvalitet og investerer i pris, siger Coupe i sin regnskabs-kommentar.

Opdateret 10. nov 2020