Rema spås at beholde nordisk discount-førertrøje

Udland 18. feb 2019 -
This describes the image
Rema 1000 Norge| Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|

Der var en gang, hvor et af tidens business-mantraer handlede om at se de nordiske lande som ét stort marked.

På detailsiden gik Coop'erne i Danmark, Sverige og Norge hele vejen og samledes i ét selskab, Coop Norden, i 2002. Det blev ikke nogen succes. Få år efter splittede tre utilfredse ejere boet igen og trak sig tilbage til hver sit hjemland.

Her mange år efter anlægger en analytiker fra Dansk Handelsblads samarbejdspartner LZ Retailytics igen et fælles nordisk perspektiv på en fortsat ekspanderende discountsektor i de fem lande, hvor Island er talt med.

Ifølge rapporten "Unique discounters expands in the Nordics" vil antallet af discountbutikker i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island vokse med til sammen 500 frem til 2023.

Det er mere, end der vil komme til i de to store lande, Tyskland og Frankrig, i samme periode - tilsammen.

Rema - milliardvækst i euro

Kendetegnende for de nordiske discountkæder er ifølge LZ's analytiker Daniel Johansson en stor evne til at tilpasse sig markedsudviklingen. En pæn andel af de nye butikker vil komme til i den i forvejen største discountkæde i Norden, Rema 1000, som frem til 2023 spås en netto- tilvækst på 141 butikker og ca. 2 mia. euro i omsætning, svarende til 15 mia. kr.

Omsætningsvæksten skal komme ligeligt fra de to Rema-markeder, Norge og Danmark, hvor antallet af butikker ifølge Retailytics vil nå op på 392 i 2023 - mod nu snart 328.

"Rema 1000, der ejes af Reitangruppen kan være den discountkæde, der har de allermest følsomme antenner af dem alle. Ud fra en begyndelse som en Aldi-klon med små 1000 varenumre har den udviklet sig til noget unikt", vurderer Daniel Johansson.

Lidl overhaler Kiwi

Som bekendt er der meget stor forskel på de nordiske markeder, og det er væsentligt lettere at hente høje omsætningstal på det toldbeskyttede norske marked med sit høje prisniveau, end det er på de øvrige markeder.

Det giver umiddelbart en fordel for de norske kæder, Rema og Kiwi, der samtidig slipper for udenlandsk konkurrence på hjemmemarkedet. I dag er NorgesGruppens Kiwi-kæde næststørst målt på omsætning i hele Norden med sine 664 butikker, men den lykkedes som bekendt ikke med sit forsøg på at indtage det danske marked.

Derfor bliver tyske Lidl med butikker i tre lande, Danmark, Sverige og Finland, spået at gå forbi Kiwi i de kommende år, mens Danmarks største discountkæde Netto også i 2023 vil omsætte mindre end Kiwi, selv om Netto også er aktiv på det svenske marked, hvor indsatsen for ekspansion og konverteringer til kædens nye koncept, 3.0.

I Sverige har Lidl, der når op på 200 butikker i landet i år, imidlertid et stort forspring i forhold til Netto. Den tyske discountgigants svenske omsætning er cirka dobbelt så høj som Nettos.

Opdateret 10. nov 2020