Internationalt analysehus: Disse otte nordiske butikker er et besøg værd
Norden er en innovativ region, der bringer masser af inspiration til både detailhandlen og producenter i hele Europa.
Sådan lyder det fra Harriet Cohen, Senior Retail Analyst i det internationale analysebureau IGD.
Siden 2016 har IGD besøgt flere end 60 butikker i Oslo, Stockholm, København og Helsinki. Heriblandt både førende dagligvarekæder og nicheaktører.
- Mens dagligvaretrenden er forskellig fra marked til marked, er der fælles temaer i forskellige byer og inspiration at hente i hver enkelt, fortæller Harriet Cohen.
IGD skriver om Lidl på Vesterbrogade 25 i København:
Den danske hovedstad har en nøgleprioritet for Lidl, der vil tredoble antallet af butikker i København de kommende år.
Derfor skal du besøge butikken:
• Butiksdesignet er blevet redesignet, så ferskvarerne er trukket frem i butikken. Brede gange, der løber diagonalt skaber opmærksomhed på vigtige kategorier
• Det fristende in store-bageri ved indgangen trækker kunder i butikken
• Butikken lever op til danskerne store efterspørgsel på økologi
IGD skriver om Lille Irma:
Som konsekvens af en øget urbanisering investerer danske dagligvarekoncerner som blandt andre Coop i forskellige storbyformater. Coop Danmark lancerede sit conveniencekoncept
Lille Irma i august 2015.
Derfor skal du besøge butikken:
• Dette premium conveniencekoncept gør et godt stykke arbejde for at imødekomme behovene hos storbyens forbrugere ved at have det, de lige står og mangler, samt inspiration til aftensmåltidet
• Formatet demonstrerer også, hvordan man skaber spændende indretning på relativt lidt plads – ikke mindst i vinafdelingen
IGD om Hemköp i Stockholm:
Axfood driver store dagligvareformater i Sverige – herunder supermarkedskæden Hemköp og discountkæden Willys.
Axfoods flagskib Hemköp åbnede i august 2017 og ligger i kælderen i Stockholms
Åhléns stormagasin.
Derfor skal du besøge butikken:
• Denne butik er skabt som laboratorium for Axfoods seneste ideer til Hemköp-formatet
• Opmærksomhed på små detaljer i frugt- og grøntafdelingen har givet pote, i og med det lykkes at trække verden uden for ind i kælderbutikken ved hjælp af baggrundslys og billeder, der forestiller vinduer, hvorigennem man ser den blå himmel
• Butikken fungerer godt som en fortsættelse af det eksklusive Åhléns stormagasin ovenpå
IGD fremhæver også ICA Nära i Stockholm og skriver:
Den svenske markedsleder ICA driver butikker i flere forskellige kæder –convenience/nærbutikskæden tegner sig for det største antal butikker.
Derfor skal du besøge butikken:
• Denne butik viser, hvordan ICA har skræddersyet sit format til at appellere til forstæderne og nærområdet
• ICA har skabt en positiv oplevelse allerede ved butiksindgangen, der sætter stemningen for resten af turen gennem butikken
• Ferskvareafdelingen skiller sig virkelig ud, men butikken har samtidig et sortiment af basisvarer, der giver de lokale mulighed for supplere det ugentlige storindkøb
I Norge fremhæves Deli de Luca i Oslo:
Conveniencekæden Deli de Luca er ejet af NorgesGruppen og har udbredt kæden på forpladserne på større Esso-stationer efter et tiårigt partnerskab, der blev underskrevet i 2015. Omkring 65 fællesstationer er der i dag.
Derfor skal du besøge butikken:
• Deli de Lucas indhold og design udfordrer status quo på forpladserne
• Innovation og bredde i food-to-go giver tocifrede vækstrater, der demonstrerer, hvordan Deli de Luca formår at udvikle food-to-go-kategorien
• I løbet af 2017 besøgte IGDs team af analytikere hundredvis af butikker i flere end 30 lande i verden. Som et resultat var denne butik én af syv butikker, der blev registreret på
IGDs ”Innovative Store of the Year Award”
IGD fremhæver også Coop Obs! i Oslo og skriver:
Coop Norge har butikker i alle størrelser i forskellige kæder. Hypermarkedskæden har færrest butikker, men den giver det bedste resultat efter discountkæden.
Derfor skal du besøge butikken:
• Denne er et af de bedste hypermarkeder i Norden
• Coop Obs! vil være den ultimative destination for det nemme og billige ugentlige indkøb for familier med børn. Kæden tilbyder det bredeste udvalg og stærke kampagner
• Coop Obs! iscenesætter de enkelte kategorier på hver deres måde ved hjælp af skilte, grafik og billeder
I Finland fremhæves Neste K i Helsinki:
Keskos mål er at være Finlands førende detailhandler og driver det største antal dagligvarebutikker i landet. I marts 2016 lancerede koncernen et nyt servicestationskoncept.
Derfor skal du besøge butikken:
• Butikker er designet af førende designagentur, dSign Vertti Kivi & Co, og menuerne skabt af Pekka Terävä, der er en berømt, lokal kok
• Formatet dækker med succes behovet for forbrugeren på farten
• Konceptet er skalerbart og er blevet rullet ud til omkring 100 butikker, som Kesko har investeret et tocifret millionbeløb i at opgradere