ICA fastholder stærk indtjening
Svenske ICA Gruppen er rigtig god til at tjene penge. Der er ikke mange dagligvarekoncerner i Vesteuropa, som kan følge med ICA, når det gælder en driftsmarginal på 4,4 pct. i 2016 - altså et overskud på driften på 4,40 kr. per omsat 100 krone-seddel.
Tallet fremgår af ICAs årsrapport, som blev offentliggjort først i februar. De 4,4 pct. er ganske vist en smule under niveauet året før, hvor den lå på 4,5 pct. Men trækker man engangsposterne ud af regnestykket, landede den alligevel højest i 2016 - med 4,5 pct. mod 4,1 pct. i 2015.
I absolutte tal blev årets driftsoverskud på 4,5 mia. svenske kr., svarende til 3,5 mia. kr., og tilbage på bundlinjen var der 2,7 mia. kr. Også det er mindre end i 2015, men det år blev resultatet løftet af bl.a. et stort frasalg af ICAs underskudsplagede norske forretning.
Slår igen markedet
I 2016 omsatte hele ICA Gruppen for knap 104 mia. svenske kr., en fremgang på 2,4 pct. Den svenske dagligvareforretning ICA Sverige står for langt hovedparten med 74 mia. svenske kr., svarende til godt 58 mia. kr. Det giver en vækst på 2 pct. i forhold til året før. En overgang rystede det hele ICA-systemets selvforståelse og ICAs købmænd, at de tilsyneladende ikke opnåede den samme vækst som resten af markedet. Konkurrenten Axfood har f.eks. netop offentliggjort en vækst på 5 pct. sidste år. Men lavvæksten i ICAs butikker var ifølge en tilfreds ICA-koncernchef Per Strömberg kun et forbigående problem.
- Vi slutter 2016 med god fart - ICA-butikkernes omsætning har udviklet sig bedre end markedet i andet halvår, og det indebærer, at vi for helåret foreløbig ser, at vi øger markedsandelen noget, siger Strömberg i den officielle kommentar.
ICA har i forvejen lige over 50 pct. af markedet i nabolandet, og en så dominerende aktør skal man lede meget længe efter for at finde i andre lande - hvis det overhovedet kan lade sig gøre.