Franske hypermarkeder kæmper om førerposition

Udland 19. jun 2019 -
This describes the image
Foto: Carrefour

Med en afstand på 1,6 procentpoint ned til Carrefour har den internationale detailkoncern med hovedsæde i Frankrig E. Leclerc for alvor cementeret sin dominans på det franske dagligvaremarked. I hvert fald hvis man læser Kantars seneste opgørelse af det franske dagligvaremarked fra starten af juni.

Ifølge Kantar sidder E. Leclerc på 21,5 pct. af markedet, mens nummer to, Carrefour, må tage til takke med 19,9 pct. Der er et stykke ned til nummer tre på listen, Intermarché, som har en markedsandel på 14,9 pct.

Afstanden mellem E. Leclerc og Carrefour har svinget frem og tilbage de seneste år; men magtbalancen har ikke været i Carrefours favør siden december 2016 ifølge Kantars opgørelse.

Anderledes ser det ud, hvis man konsulterer analyseinstituttet LZ Retailytics, som hører under det tyske fødevaremedie Lebensmittel Zeitung, og som Dansk Handelsblad samarbejder med.

Her er det E. Leclerc, der må finde sig i en plads i krybesporet, mens Carrefour overhaler. Differencen mellem de to er dog knap så stor hos LZ Retailytics. Carrefours markedsandel ligger på 18,1 pct., mens E. Leclercs er 17,2 pct.

Turnaround for varehuse

En del af forskellen kan tilskrives, at Kantars tal er indsamlet lige op til påskesalget, hvilket kan have tippet markedsandelstallene til E. Leclercs favør. E. Leclerc har igangsat et lavprisprogram i stil med Coops 'fast lav pris' eller Føtex' 'føtæsk', og det ser ud til at øge kundeloyaliteten.

Interessant er det især, at det er disse to koncerner, der kæmper om førstepladsen, og som tilsammen sidder på 35,3 eller 41,4 pct. af markedet i Frankrig, alt efter hvem man spørger.

Både Carrefour og E. Leclerc har masser af små butikker, men er kendt for deres hypermarkeder. Et segment af dagligvarehandlen, som omsætningsmæssigt har været i modvind de senere år.

Om Carrefours udvikling skriver LZ i sin analyse af koncernen:

"Hvad angår det følsomme emne hypermarkeder generelt, og nonfood i særdeleshed, synes Bompard (Carrefours øverste chef, red.) at have valgt at nedskalere og rationalisere sortimentet. På trods af den imponerende meddelelse om en nedskæring i gulvplads på 100.000 kvm inden for to år, udgør faldet kun et fald på 5,5 pct. i det franske hypermarkeds gennemsnitlige salgsområde i forhold til 2017. Udfordringen vil være at bevare megavarehusets trafi krelevans med et reduceret nonfood-udvalg, og vi forventer, at Carrefours øgede online engagement vil spille en stærk rolle i denne overgang."

Læs også: Broget 2018 for Carrefour

Opdateret 10. nov 2020