FDIH: Næste revolution i onlinehandel på vej
Den nye revolution indenfor onlinehandel er godt på vej. Det bliver på betalingsdelen. I fremtiden vil onlinekunderne kunne finde information, købe varer og især betale på mobiltelefonen.
Det vurderer Niels Raalund, adm. direktør i FDIH.
For mange danskere vil det være en helt ny måde at købe online på. De fleste danskere foretrækker i dag at betale med deres kort. Det sker ved, at de ved en handel taster kortnummeret ind på computeren eller mobiltelefonen. Udviklingen med at lægge betalingsdelen på mobiltelefonen kommer først og fremmest fra Kina.
For få år siden havde kun de færreste kinesiske forbrugere en computer eller en mobiltelefon. I dag har millioner af kinesere en mobiltelefon, og onlinehandel spurter frem. Man har sprunget det fysiske betalingskort over og er gået direkte frem til en ny start: Betalingen sker på mobiltelefonen.
I et interview med Dansk Handelsblad siger adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Niels Ralund, om den nye udvikling:
– Jeg tror, at vi kommer til at se rigtig meget til den kinesiske model, WeChat. Der kan man alt. Man kan meget mere, end man må herhjemme. Det er den, alle kinesere bruger. Alle sagde for 10-15 år siden, at kineserne aldrig kommer til at handle på nettet, og i dag er det 44 pct. Du kan søge varer på WeChat, chatte med dine venner, du kan anbefale til dine venner, anmelde produkter og betale, når du køber dine varer. Alt foregår på mobilen.
– Det kommer vi til at se meget mere til. Betalingen bliver integreret i mobiltelefonen. Alle betalingstjenester kommer til at ligge der. Det bliver nemmere og nemmere for forbrugerne. Det er dem, det handler om. Ikke leverandører, ikke forhandlere, ikke detailhandlere. Vi skal sådan set bare rette ind, siger Niels Ralund.
Fortsat onlinevækst Han følger udviklingen indenfor onlinehandel tæt, både herhjemme og internationalt. Danskerne bevæger sig i stigende grad væk fra de fysiske butikker og ind på nettet for at købe tøj, sports- og fritidsudstyr, musik og fi lm, personlig pleje – og dagligvarer.
– For fire-fem år siden ville jeg nok have sagt, at nu vil e-handlen begynde at klinge af. Det tror jeg ikke på i dag. Der har været en udvikling på 14 pct. i 2017. Det er meget sammenlignet med den vækst, detailhandlen har generelt. Forbrugerne kan i dag vælge mellem to salgskanaler – de fysiske butikker og netbutikkerne. Kunsten består i at få dem gjort til én salgskanal, siger Niels Ralund.
– Onlinebutikkerne åbner stadig flere fysiske butikker. De skal primært være til udstilling. De nye forbrugere i dag vil have flere og flere oplevelser. Man vil have flere oplevelser, når man går ud og handler. Butiksarealet vil generelt blive skåret ned. Man vil handle mere hjemme, og så tager man til butikken i centret eller hovedgaden for at få en eller anden form for oplevelse. Kunden vil ikke tænke så meget over skellet mellem fysiske butikker og onlinebutikker – det skal bare være nemt.
De fysiske butikker
Hvad er de fysiske butikkers udfordring?
– Det er at betjene kunderne på ens facon uafhængigt af, om varen er købt på den ene eller anden måde. Man skal i dag kunne aflevere eller bytte en vare, man har købt på nettet, i den fysiske butik. De skal afspejle, at det er én kundeoplevelse. I Danmark har der været forsøg på at åbne et netsupermarked, hvor leverandørerne kunne sælge direkte til forbrugerne, springe detailleddet over og få værdifuld indsigt om kunderne, som de ellers har vanskeligt ved at tilegne sig.
– Jeg synes på mange måder, at Shobr var et godt initiativ. Udførelsen var ikke helt med. Jeg kan godt lide konceptet. Det, der er sket de sidste 10 år, er, at loyalitet er stendød. Loyalitet som begreb eksisterer ikke mere. Der er ingen loyalitet fra kunder mod butikker, der er ingen loyalitet fra detailhandlen mod leverandører, og der er ingen loyalitet fra leverandører mod detailhandlen, siger han.
– Baggrunden for Shobr var, at en række leverandører ikke følte, at de fik mulighed for at vise bredden af deres produkter til forbrugerne. Det var de utilfredse med. Så spørgsmålet var, hvordan de kunne komme bredere ud. Der viste nettet sig som en fin mulighed for, at man pludselig kunne vise hele sin produktpalette, og at man kunne sælge direkte til forbrugeren. Jeg synes, at det var spændende, også fordi de store leverandører var med i det. De ting kommer vi til at se flere og flere af i mange forskellige afskygninger. Også fordi leverandøren i dag er nødt til at se på, hvordan man bevæger sig direkte mod slutbrugeren på den bedst mulige facon.
– Mange andre end dagligvareleverandørerne har den udfordring, at de har et langt større sortiment, end den enkelte forhandler nødvendigvis kan præsentere. Lykkes det for leverandøren, har man også pludselig mere kontrol over sit eget brand. Vi kommer til at se mange nye forsøg på at gøre det, siger Niels Ralund.