Coops finske storebror når 82 mia. kr.

Udland 1. feb 2017 -
This describes the image
S-gruppens hypermarkedskæde hedder Prisma. FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Mens det kan vare måneder endnu, før vi ser de første omsætningstal fra de danske dagligvarekoncerner for 2016, vælter årsresultaterne frem uden for landets grænser.

Allerede 17. januar offentliggjorde den finske markedsleder S-gruppen sit samlede salg sidste år, der var vokset med 2,0 pct. til 11 mia. euro, svarende til knap 82 mia. kr.

S-gruppen er i udgangspunktet Finlands svar på Coop Danmark, men den finske brugsbevægelse har over årene spredt forretningerne langt ud over dagligvarehandel, og S-gruppen er i dag med bred margen størst blandt Nordens Coop’er.

Sammen med Coop Danmark og Coop Norge ejer den finske virksomhed indkøbsalliancen Coop Trading, der står for fælles indkøb af private label-varer.

For 50 mia. dagligvarer

I en pressemeddelelse peger den finske koncern på flere årsager til væksten sidste år - bl.a. længere åbningstider, lavere priser og et større tekstilsortiment.

- Omsætningen steg godt indenfor både daglig- og udvalgsvarehandel. Vi vurderer, at det er lykkedes os at øge vores markedsandel indenfor dagligvarer yderligere, siger koncernchef i Sgruppen Taavi Heikkilä.

Væksten i dagligvaresegmentet blev større end i den totale forretning. S-gruppens dagligvaresalg i 2016 steg 3,8 pct. til 6,78 mia. euro, svarende til 50,4 mia. kr.

Opdateret 10. nov 2020