Chaufførkrise sænker overskud i ombejlet britisk gigant

Udland 9. sep 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Sandsynligvis skal en auktion afgøre, hvem der får lov til at købe den fjerdestørste britiske dagligvarekæde, Morrisons. Foto: Geograph/Billy Mc Crorie
  • Morissons er på vej til at blive solgt via en auktion, mens logistikproblemer påvirker et nyt halvårsregnskab negativt 

Britiske dagligvarekoncerner er for tiden højt i kurs hos sultne kapitalfonde. Den aktuelt mest efterstræbte, markedets nummer fire Morrisons, oplever så stærk interesse fra to bydere, CD&R og Fortress, at køberen formentlig vil blive fundet ved en form for auktion inden midten af oktober. Det skriver flere britiske branche- og erhvervsmedier.

Foreløbig fører CD&R kapløbet med et bud på 7 mia. pund, svarende til 61 mia. kr., et bud som Morissons bestyrelse faktisk har accepteret. CD&R har den navnkundige Tesco-topchef Terry Leahy inde over som rådgiver. Men rivalen Fortress har ikke givet op, og derfor kan en auktion blive udgangen på hele processen.

Morrisons har en aktuel markedsandel på 10,0 pct. 

Den forlængede budkrig har løftet kursen på Morissons aktier betydeligt, mens et netop offentliggjort halvårsregnskab for seks måneder frem til 1.august har vist sig mindre pænt. Periodens driftsresultat falder til 129 mio. pund - 1,2 mia. kr. - mod 190 mio. pund i samme periode året før.

Tekniske ændringer i regnskabet gør det svært at sammenligne omsætningen direkte. "Like for like"-salget opgives til at ligge 0,3 pct. under sidste år - men 8,4 pct. over samme halvår i 2019, før coronakrisen ramte verden.

Det er imidlertid helt andre aktuelle temaer, som bestyrelsesformand Andrew Higginson peger på som medvirkende årsager til en faldende indtjening:

- På tværs af forretningen har hele Morissons-holdet udvist prisværdig modstandskraft, mens vi er oppe imod et udvalg af løbende udfordringer i første halvår, inklusive den fortsatte pandemi, forstyrrelser hos nogle af vores leverandør-partnere og den negative effekt af manglen på lastbilchauffører på vores distribution, siger han. 

 

 

Opdateret 9. sep 2021