Carrefours hypermarkeder taber terræn

Udland 25. jan 2018 -
This describes the image
Foto: Carrefour

Mens vi må vente et par måneder endnu på de første 2017-resultater fra de danske dagligvarevirksomheder, begynder de at dukke op fra de internationale giganter.

Således har franske Carrefour midt i januar offentliggjort vækst, omsætningstal og driftsresultat fra et år, som koncernen selv karakteriserer som "et overordnet set svært år". Det har resulteret i en vækst i omsætningen i sammenlignelige butikker på 1,6 pct. - næsten en halvering af 2016s 3,0 pct.

Samtidig faldt det foreløbige driftsresultat med 15 pct. til 2 mia. euro - knap 15 mia. kr.

Op i Brasilien - ned i Kina

På det franske hjemmemarked er Carrefour tydeligvis trængt. De seneste tal fra analysevirksomheden Kantar viser en lille nedgang i markedsandel til 20,5 pct., mens rivalen Leclerc øger afstanden lidt med 21,0 pct. på førstepladsen.

Hjemmemarkedet står med en omsætning på godt 40 mia. euro for knap halvdelen af Carrefours samlede omsætning på 88,2 mia. euro - 657 mia. kr.

Hidtil er det hypermarkederne, som har været hjørnestenen i Carrefours franske forretning, men sidste år blev væksten negativ med -1 pct. Det blev derfor især de små conveniencebutikker, der sikrede en overordnet vækst med en fremgang på 3,6 pct.

I Carrefours store internationale ben var det især i Sydamerika, at det gik fremad - med store vækstprocenter i både Argentina og Carrefours største marked uden for Frankrig, Brasilien. Der var ikke nær så meget fart på i Europa, men dog vækst i alle lande, bortset fra Belgien, mens Carrefour til gengæld mistede omsætning i Kina.

Carrefour investerer milliarder i nethandel

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?