Banebrydende grønt projekt i tysk Metro

Udland 3. maj 2016 -
This describes the image
Foto: Merav Maroody
Skrevet af: Søren Tougaard

Metros supermarked i Friedrichshain Berlin giver friskhed en helt ny dimension. Her kan kunderne nemlig købe grøntsager og krydderurter, der er dyrket i et drivhus inde i selve Metro-butikken.

Pilotprojektet er blevet til i samarbejde med den tyske iværksættervirksomhed Infarm, der har installeret et mini-drivhus på fem kvadratmeter, hvor LED-lys og et næringsrigt afvandingssystem frembringer de mest optimale vækstbetingelser. Hele dyrkningsprocessen, fra frøene bliver sået til grønsagerne og krydderurterne er klar til kunderne, bliver overvåget via en app, og giver således kunderne de friskeste varer uden brug af hverken pesticider eller transport. - Instore konceptet viser, hvordan vi benytter innovation til at forme morgendagens detail- og engroshandel, udtaler Axel Hluchy, Managing Director for Metro Cash & Carry Tyskland.

Win-win-win projekt

Den lodrette dyrkning sparer gulvareal, og samtidig forudbestiller kunderne deres varer, så ingen produkter bliver for gamle.

Produkterne bliver pakket i vækstfasen og høstes lige før de forbruges, så de bevarer deres intense smag.

Projektet har flere fordele for butikken og kunderne, men ifølge grundlægger og CEO hos Infarm, Erez Galonska, skal mini-drivhuset også ses i et større billede.

Verdens befolkning øges nemlig med to milliarder frem til 2050, hvilket klodens nuværende dyrkningsjord slet ikke kan brødføde.

- I øjeblikket er vores fødevaresystem ekstremt ineffektivt. Vi spilder utrolig meget energi på transport, logistik, køling og drift for at bringe produkterne fra landbruget og ind til byerne. 30 procent af de fødevarer, der bliver produceret, går til spilde før de overhovedet lander på vores tallerken, påpeger Erez Galonska.

Pilotprojektet løber til oktober, og ifølge Infarm vil de sælge deres innovative drivhusopfindelse fra slutningen af 2016 eller starten af 2017.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?