Asda slås for at vende hastig nedtur
Der bliver større og større forskel på, hvor stor succes de fire største britiske dagligvarekæder har med at bremse en tilbagegang som følge af discountkædernes fremmarch på den anden side af Nordsøen.
Dansk Supermarkeds Netto-samarbejdspartner Sainsbury's klarer sig entydigt bedst. De nyeste målinger af markedsandele viser stabilt en lille fremgang.
Dårligst går det til gengæld for Asda, som er ejet af verdens største detailhandler, amerikanske Walmart.
Midt i februar præsenterede Asda et omsætningsfald på ikke mindre end 5,8 pct. i det sidste kvartal i sit regnskabsår, mens det for hele året blev til et minus på 4,7 pct. Begge dele på sammenlignelige enheder.
Asdas problemer bliver i den britiske fagpresse bl.a. kædet sammen med, at markedsleder Tesco nu omsider har haft held til at dæmpe sin nedtur i salget.
Markedsandelen for Asda er nu dykket til 16,2 pct. - og afstanden til Sainsbury's som næststørst vokser.
Holder prisprofilen
Asdas topchef Andy Clarke er imidlertid på ingen måde en mand, der bare lægger sig ned i modvind. Til hvert eneste møde med presse og analytikere hiver han en skærpet turnaround-plan op af lommen. Nu senest lover han ifølge The Grocer at "rykke hurtigt" med kædens største udrensning i sortimentet nogensinde.
Til det formål meldte Asda sig kort efter nytår ind i den internationale indkøbsalliance EMD, som ikke mindst skal levere flere, bedre og billigere private label-produkter.
Det er måske ikke så overraskende, at det er Asda, der lider mest under Aldis og Lidls vækst og ekspansion. Asda har på en helt anden måde end f.eks. Sainsbury's satset på en lavprisprofil.
Nu er Asda blevet dyr i sammenligning med de "rigtige" discountkæder - med langt højere driftsomkostninger end tyskerne, selv om der også bliver skåret hårdt i dem. Med prisfald i butikkerne for 500 mio. pund - 4,8 mia. kr. - i år og måske endda mere skulle Asda helst ende med et prisgab på højest 5 pct. Prisprofilen skal forsvares.
- Asda er uden diskussion Storbritanniens billigste supermarked med et fuldt sortiment, og vi har kun intentioner om at styrke den position, lovede Andy Clarke i januar.